آثار سخنچینی از دیدگاه آیات
قرآن مجید از سخن چین به عنوان زنیم یعنی کسی که اصل و نسب روشنی ندارد نام می برد واین دلیل بر عظمت این گناه است. راغب اصفهانی می گوید: زنیم به کسی گفته می شود که به طایفه ای منسوب شده ولی در واقع از آنها نیست . [ سپس می گوید: ] ریشه این لغت از زنمه به معنی زائده و آویزه گوش و حلق گوسفند گرفته شـده است . گویی شـخص سخن چین در میان قوم خود مثل یک موجود زیادی و وصله ناهمرنگی است که بدون دلیل به آنها منتسب شـده و گویی مانند کسی است که اصل و نسب روشن و درستی ندارد .مرحوم فیض کاشـانی نیز در محجّة البیضاء از عبد اللّه بن مبارک نقل می کند : زنیم کسی است که از زنا متولد شده و همه چیز را در همه جا بازگو می کند . سپس می گوید : عبد اللّه بن مبارک این تفسیر را از آیه شریفه عُتُلٍّ بَعْدَ ذ لِکَ زَنیمٍ برداشت کرده است .خلاصه اینکه سخن چین و نمّام مانند کسی است که نطفه اش از طریق مشروع بسته نشده است .
قرآن مجید به کسانی که با نمّامی و سخن چینی آتش کینه و عداوت را میان مردم بر می افروزند هشـدار می دهد و آنان را به عذاب دوزخ تهدید می کند ، چنانکه در باره یکی از همسران ابی لهب به نام امّ جمیل می فرماید :
وَامْرأتُهُ حَمّالَةَ الْحَطَبِ
زن او : [ ابی لهب ] آن هیزم کش آتش افروز نیز اهل جهنم است .
امّ جمیل ـ دختر حرب ، خواهر أبو سفیان و عمه معاویه ـ یکی از زنان ابی لهب بود که از دشمنان سرسخت رسولخدا «صلّی اللّه علیه و آله و سلم» به شمار می رفت. به هر حال ، چون أبو لهب خود آتش افروز بود ، زن او نیز فتنه انگیز بود و در این راه کوشش بسیار می کرد و تا آنجا که قدرت و توان داشت از پیامبر اکرم «صلّی اللّه علیه و آله و سلم» و اصحاب ایشـان اخباری کسب می کرد و آن را به مشرکان و بت پرستان گزارش می داد و به همین جهت خدای متعال این گونه از وی به بدی نام می برد و او را مستحق آتش می داند و به طور کلی سرنوشت هر کس که نمّامی کند آتش دوزخ است .
و سخن چين در بريدن رشتهاى كه خداوند به پيوستن آن امر كرده مىكوشد و در زمين فساد مىكند. خداوند مىفرمايد:
«انَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ»
«راه [نكوهش و تعرض] بر كسانى است كه به مردم ستم كنند و در زمين به ناحق سركشى نمايند». و سخن چين از اينهاست.
وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة
وای بر هر عیب جوی سخن چین
مَشّاءٍ بِنَمیمٍ هَمّازٍ
از کسانی که بسیار عیب جو و سخن چین هستند پیروی مکن
و فرمود:«شرّ النّاس من اتّقاه النّاس لشرّه»
«بدترين مردم كسى است كه مردم از شرّ و گزند او بترسند و پروا كنند». و سخن چين از اينهاست، و شرّ و گزند سخن چين از هر كسى بيشتر است.
پس بر هر كسى لازم است كه سخن نمّام را باور و تصديق نكند، زيرا سخن چين فاسق است، و شهادت فاسق مردود است به دليل قول خداى تعالى:
«إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَاءٍ فَتَبَيَّنُوا» «اگر فاسقى خبرى نزد شما آورد به تحقيق پردازيد».