حقوق اخلاقی زوجین در آیین زردشت
حقوق اخلاقی زوجین در آیین زردشت
در آیین زردشت پیرامون تکالیف اخلاقی هر یک از زوجین، به ویژه زنان ،مطالب چندانی گفته نشده ولیکن مغان نسبت به جامعه ی زنان بسیار بدبین بودند علاوه بر این زنان اشیائی بودند که ارزش آنها بسته به جایگاه مالکین وصاحبان آنها بود.پیامد چنین دیدگاهی تفاوت شدید در رابطه با حقوق زنان در خانواده بود به طوری که نه تنها موقعیت پادشازن بسیار متمایز از موقعیت چاکر زن بود،حتی موقعیت فرزندان همسران متعدد یک مردوابسته به موقعیت خانوادگی مادرانشان بود.
علاوه بر اینکه ،نگرش ارزش مدارانه نسبت به زن تا حدود زیادی با وظایف ونقش زیست شناختی (فیزیولوژیک) او در تکثیر نسل مرتبط بود به طوری که بسیاری از ستایش های راجع به زن در اوستا ،به گونه ای متوجه همین نقش زن در اجتماع بشری است.وبه همین جهت در جایی که زن نمی توانست ،صاحب فرزند شود حق طلاق برای مرد محفوظ بود و در صورتیکه زن ازدواج نمی کرد ، زن مستحق مرگ بود.
لذا در کتب فقهی زردشتیان مکتوب است که مرد اگر زن نگیرد مرگرزان(مستحق مرگ) نشود ،وزن اگر شوی نکند ، همانا مرگرزان شود ،چه زن را جز از راه آمیزش با مردان فرزند نباشد واز وی پیوند نرود اما مرد را جز از راه زن گرفتن هرگاه اوستا را بگوید از وی پیوند تن پسین فراز رود.(اشاره به مضمون فرگرد 18 از وندیداداست که می گوید مرد اگر قبل از خوابیدن اوستا بخواند وسپس در خواب محتلم شود در تن پسین یعنی پس از رستاخیز ، فرزند به او باز داده خواهد شد .1
قستی از پایان نامه خانم رضوان اكبري(طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1.کتایون مزدا پور ،همان ،فصل دهم،ص140