حقوق والدین وفرزندان درقرآن
چنانکه پیش از این بیان شد در هر مکتب فکری جایگاهی که برای هر فرد تعریف می شود با حقوقی که برای او وضع می شود ارتباط مستقیم دارد لذا قبل از بررسی حقوق فردی واجتماعی باید جایگاهی که برای آن فرد در آن آیین تعریف شده مورد بررسی قرار گیرد.
اما در قرآن مجيد تاكيد بررعايت حقوق پدر و مادر كرارا آمده است، وذكر نيكى به پدر و مادر را، بلافاصله بعد از مبارزه با شرك وقبل از دستورهاى مهمى همانند تحريم قتل نفس،واجراى اصول عدالت ذکر میکند، همه ی اینها دليل براهميت فوق العاده حق پدروما در دردستورهاى اسلامى است اما سفارش نسبت به فرزندان كمتر ديده مىشود جز در مورد نهى ازكشتن فرزندان كه يك عادت شوم وزشت، درعصرجاهليت بوده است اين به خاطر آن است كه پدر و مادر به حكم عواطف نيرومند شان كمتر ممكن است فرزندان را به دست فراموشى بسپارند، درحالى كه زياد ديده شده است كه فرزندان، پدر و مادر را مخصوصا به هنگام پيرى و ازكار افتادگى فراموش مىكنند، واين دردناكترين حالت براى آنها و بدترين ناشكرى براى فرزندان محسوب مىشود.
ولیکن، در رابطه با فرزندان ،قرآن باتعابیر مختلفی ازفرزند یاد میکند، ازی کسو، فرزند نعمتی است که زمینه ی شکرگذاری انسان در برابر خداوند را فراهم می کند و نزدیکی به آنها اگر به انگیزه ی تقویت برای عبادت وانجام وظیفه باشد، دراینصورت دارای ارزش است.
از نگاه قرآن فرزند ابتدائاٌ رزق است چنانچه می فرماید: به یقین آنها که فرزندان خود را از جهل ونادانی کشتند، گرفتارخسران شدند؛ زیراآنچه را خدابه آنان روزی داده بود برخودتحریم کردند . ولی برای عده ای ازمردم فرزند صرفاً زینت و وسیله ای برای تفاخر است چنانچه می فرماید :«مال و فرزند زینت زندگی دنیاست.»1
قستی از پایان نامه خانم رضوان اكبري(طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1. . انعام /140