حقوق وتکالیف افراد خانواده از دیدگاه قرآن واوستا
حقوق وتکالیف افراد خانواده از دیدگاه قرآن واوستا
استاد راهنما :
حجت الاسلام و المسلمین دكترمحمد علي رستميان
نگارنده:
رضوان اكبري
چکیده :
در این پایان نامه به مقایسه ی نظام حقوق خانواده در دین اسلام ودین زردشت پرداختیم..شیوه ی کلی ما در این مجموعه مراجعه به آیات قران که در موضوع افراد خانواده ،اعم از زوجین و والدین وفرزندان بیان شده است و حقوقی که متقابلاً در کتب فقهی ودینی زردشتیان در این زمینه بیان شده است. در نهایت حقوق قضایی واخلاقی که در دو بخش بیان شده، در بخش دیگری بررسی و مقایسه می گردد .
از مقایسه ی میان این دو نظام حقوقی پی می بریم که اسلام از گذشته تاحال پیرونظام حقوقی تعامل گراست. این نظام حقوقی بردواصل اساسی استوار است اولاً تساوی حقوق زن ومردو در نظرگرفتن تفاوتهای زیست شناختی و ثانیاًرعایت عدالت و توازن دربرنامه ریزی های حقوقی ولیکن دین زردشت در گذشته تابع نظام حقوقی تقابل گرا بوده که اساس این نظریه بر پایه ی بی عدالتی و نادیده گرفتن حقوق جامعه ی زنان بوده است.وامروزه تابع نظام حقوقی تساوی گراست که معتقد است زن ومرد هیچ تفاوت زیست شناختی با یکدیگر ندارند ولذا هرگونه نابرابری حقوقی زن ومرد را مردود می شمرد . بنابراین ، حقوق خانواده در نظام اسلامی ثابت ولی تاریخچه ی مباحث حقوقی در دین زردشت حاکی از متغیر بودن آن در طول تاریخ است .
ارائه ی برنامه ی عملی جامع در همه ی زمینه ها ی حقوقی چه حقوق مالی چه قضایی و چه اخلاقی از امتیازات اسلام است . چرا که قرآن در این زمینه مصداق هر حق وتکلیفی را بیان فرموده،در مقابل اوستا در هر دو عرصه یا مسکوت است یا بیاناتی مبهم دارد.همچنین ، صراحت لهجه در بیان حقوق زن و مرد و مستند بودن احکام اسلام به قران که کتاب آسمانی همه ی مسلمانان جهان است ،از دیگر امتیازات اسلام است
کلید واژه:
حقوق ، خانواده ، قرآن ، اوستا