کاستی های رشته تفسیر و راههای جبران آن
میز گرد پژوهشی با عنوان “کاستی های رشته تفسیر و راههای جبران آن"در مركز تخصصي تفسير و علوم قرآني نرجس خاتون (س)برگزار شد.
فرزانه امیری معاون پژوهش مركز تخصصي تفسير و علوم قرآني نرجس خاتون (س) گفت: در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین انصاری تبار استاد تفسیر این مرکز به معرفی رشته تفسیر پرداخت و گفت: یکی از رشته های خوبی که وجود دارد ،رشته تفسیر می باشد چون قرار است درباره کلام خدا بحث کند و چه علمی بهتر از اینکه درباره کلام خدا صحبت کند ، پس چه بهتر است که کامل ترین نسخه ای که برای تکامل انسان ها فرستاده شده است را بفهمیم. اما قاعدتا با تمام محاسنی که رشته تفسیر دارد، دارای معایبی نیز می باشد.
استاد انصاری تبار سپس از طلاب خواست برخی از این معایب را مطرح کنند و یا حتی نقاط قوتی را که بیش از این باید دیده شود را بگویند.
سپس طلاب نقطه نظرات خود را پیرامون موضوع جلسه بیان نمودند و گفتند : اشکالی که وجود دارد این است که تمامی مقاطع حوزه کمّی محور شده اند ، دیگر اینکه در مقطع سطح سه باید همان هایی را بخوانیم که در سطح دو خوانده ایم، در صورتی که الان باید بفهمیم که اصول و فقه را چطور در تفسیر به کار بریم. بحث دیگر این است که پس از فارغ التحصیلی نمی توانیم بگوییم که در زمینه تفسیر تسلط کامل یافته ایم . بهتر است که در ترم اول همه اساتید در مورد یک موضوع خاص کار کنند و تکلیف بخواهند تا طلاب در یک زمینه تبحر پیدا کنند.
یکی دیگر از کاستی های این رشته که توسط طلاب بیان شد، مشابهت محتوای دروس با یکدیگر بود و اینکه تعداد واحدهای تفسیر بسیار کم می باشد.
سپس یکی از طلاب پیشنهاد داد بهتر است در کنار تفسیر ، روانشناسی و فن بیان نیز آموزش داده شود تا بهتر بتوانیم تفسیر را انتقال دهیم.
در پایان استاد انصاری تبار به جمع بندی بحث پرداخت و به یکی از نقد ها پاسخ داد و گفت: این انتظار غلطی است که ما بخواهیم در این سه سال یک دور کامل تفسیر را بخوانیم ، اگر تمام واحد ها را به تفسیر اختصاص می دادند به این هدف نمی رسیدیم. لذا همیشه می گوییم که طلبه در این دوره باید تفسیر کردن را یاد بگیرد نه تفسیر خواندن را. بله باید به دنبال این باشیم که تفسیر کردن را یاد بگیریم ولو در قالب دو آیه . پس اول باید راه و روش را یاد بگیریم بعد اجرای آن روش را، که حتی ممکن است سال ها طول بکشد.