• خانه 
  • ورود 
  • تماس  

ايمني محيط زيست در قرآن

05 بهمن 1395 توسط مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
ايمني محيط زيست در قرآن

 

هو الذي انزل من السماء ماءً فاخرجنا به نبات كل شيء فاخرجنا منه خَضِراً نخرج منه حباً متراكبا و من النّخل من طلعها قنوان دانية و جناتٍ من اعناب والزّيتون والرّمان مشتبهاً و غير متشابه انظروا الي ثمره اذا اثمر و ينعه انّ في ذلكم لايات لقوم يؤمنون:[1]

 اوست كه فرو فرستاد آبي از آسمان، و پديد آورديم با آن رويش هر گياه را، پس پديد آورديم از آن (گياه) سبزه و سبزگي را كه در ميآوريم ازآن دانه را سوار برهم، و از نخل (پديد ميآوريم) از شكوفهاش خوشههائي با دانههاي (پرو) نزديك بهم، و (به وجود آورديم) باغهائي از گونههاي انگور و زيتون و انار همگون و غير همگون، تماشا كنيد بر ميوهاش آنگاه كه ثمر دهد و به رسيدن نو برش، براستي در اين (طبيعت) شما آيههائي هست براي مردمي كه در پي ايمان هستند.

 انّ في خلق السّموات و الارض واختلاف الليل و النّهار والفلك الّتي تجري في البحر بما ينفع النّاس و ما انزل الله من السّماء من ماء فاحيا به الارض بعد موتها و بثّ فيها من كل دابّة و تصريف الرياح و السّحاب المسخّر بين السّماء والارض لايات لقوم يعقلون:[2]

 در آفرينش آسمان و زمين، و در رفت وآمد شب وروز، و آن كشتي كه در دريا در جهت منافع مردم شناور است، و آن چه فرو فرستاد ازآب آسماني و زنده كرد به آن زمين را پس ازآنكه اثري از حيات در آن نبود، و پخش كرد در آن هر گونهاي از جنبندگان را، و در گردانيدن بادها، و در ابرهاي گماشته شده ميان آسمان و زمين، آيههائي هست براي مردمي كه اهل انديشه و خردورز باشند.

 و في الارض قطع متجاورات و جنّات من اعناب و زرع و نخيل صنوان و غير صنوان يُسقي بماء واحد و نفضّل بعضها علي بعض في الاُكُل انّ في ذلك لايات لقوم يعقلون:[3]

 و در زمين تكّههاي همجوار هست و باغها و كشتزارها و نخلستانها همگون و غير همگون (كه با همه تفاوتهاي شان) از يك نوع آب مشروب ميشوند، و برتري دادهايم برخي از آنها را از جهت ارزش غذائي ميوه و محصولش، براستي در اين (محيط زيستي كه براي شما فراهم كردهايم) آيههائي هست براي مردم خردگرا.

خلق السّموات بغيرعَمَد ترونها واَلقي في الارض رواسي ان تميد بكم و بثّ فيها من كلّ دابّة و انزل من السّماء ماءً فانبتنا فيها من كلّ زوج كريم:[4]

 آفريد آسمانها را بدون ستوني كه شما آن (ستون) را مشاهده كنيد، و برانداخت بر زمين صخرههاي ضخيم و بلند (قشر سنگي زمين) را تا روان و لرزان نشود براي شما (سخت ومحكم باشد در زير پايتان) و پخش كرد در زمين از هر جنبندهاي (حشرات، خزندگان، چهارپايان و انسان)، ونازل كرديم از آسمان آب و رويانديم در زمين از هر جفت نيكو با بهره.

 و جعلنا فيها جنّات من نخيل واعناب و فجّرنا فيها من العيون ـ لياكلو من ثمره و ما عملته ايديهم افلا يشكرون ـ سبحان الّذي خلق الازواج كلّها ممّا تنبت الارض و من انفسهم و ممّا لا يعلمون:[5]

 و قرار داديم در زمين باغهاي طبيعي (جنگلهائي) از نخلستانها و تاكستانها، و شكافتيم در زمين چشمهها را ـ تا تغذيه نمايند از ميوههاي آن و (نيز باغهائي كه) خودشان با دست خودشان به عمل ميآورند، آيا پس سپاسگزاري نخواهند كرد؟ پاك و منزه است خداوندي كه آفريد همه جفتها را از روئيدنيهاي زمين و نيز خود انسانها و از آن چه دانش آن را ندارند.

 والارض مددناها والقينا فيها رواسي وانبتنا فيها من كل زوج بهيج:[6] و زمين را برگسترانيديم و برانداختيم بر روي آن صخرههاي ضخيم و بلند (قشر سنگي زمين) و رويانيديم در آن از هر جفت بهجتآور و نشاط انگيز.

 و هو الّذي انشأ جنّات معروشات وغير معروشات و النخل والزّرع ومختلفاً اُكلُه و الزّيتون متشابهاً و غير متشابه كلوا من ثمره اذا اثمر واتوا حقّه يوم حصاده ولا تسرفوا انّه لا يحبّ المسرفين:[7]

 و اوست خدا كه پديد آورد باغها (اعم از باغ جنگلي و كاشته شده به دست بشر) دارگاهي و غير دارگاهي، و نخل و كشتزار را با تفاوت طعم و تفاوت ارزش غذائي، و زيتون را، انواع همگون و غير همگون، بخوريد از محصولش آنگاه كه ثمر دهد، و حقوق اجتماعي آن را در وقت محصول برداري بپردازيد، و اسراف نكنيد زيرا خداوند زيادهروان را دوست ندارد.

نكتههائي از آيههاي بالا:

1ـ فقط چند آيه به عنوان نمونه ارائه گشت.

2ـ طبيعت و آن چه در آن است هم بنفسه و هم به عنوان محيط زيست، آية وجود و قدرت خداوند است.

3ـ طبيعت به عنوان محيط زيست با توجه به «بَهيج بودن» و نشاط انگيزياش نيزآيه وجود و قدرت خداوند است.

ايمني محيط زيست در قرآن


4ـ اين آيهها گاهي اصل پيدايش حيات گياهي و جانداري را در نظر دارند وگاهي به جريان حيات نباتي و حيواني جاري در روي زمين توجه ميكنند.

5ـ قرآن وجود هر بوته، درختچه و درخت را هم در شكل طبيعي و جنگلي و هم در شكل باغ و بوستان و كشتزار، بدون استثنا نعمت ميداند و منت آنها را برگردن بشر ميگذارد و همچنين هر نوع جنبنده ازحشره تا فيل و از ويروس و باكتري تا كرگدن، همه رابراي زندگي لازم و ضروري معرفي ميكند.

6ـ وقتي اين آيهها از نظر مطالعه كننده قرآن ميگذرد ذهن را به امور اساسي مهم متوجه ميكند: آغاز پيدايش جهان و چگونگي آن، جريان كيهان وكهكشانها، شب و روز، تاريخ پيدايش ماده وجهان، تاريخ پيدايش كره زمين، چگونگي پيدايش قشر سنگي زمين، پيدايش خاك، پيدايش نباتي و حيواني، جنبندگان اوليه، مهمتراز همه آيا ابتدا غذا پيدايش يافته سپس جاندار نباتي و حيواني يا برعكس؟ ـ ؟ زيرا وجود مواد غذائي بدون حضور گياه و حيوان در يك كره محال است و نيز وجود جاندار نباتي و حيواني بدون مواد غذائي نيز محال است. و محالتر ازهر دو پيدايش حيات در ماده است ولي اين محالهاي علمي عملاً امكان فلسفي يافتهاند. و دهها پرسش ديگر از آن جمله: انسان چگونه پيدايش يافته؟ مسأله فيكيسم و ترانسفورميم درمورد انسان، پيدايش زبان، وحدت يا كثرت ريشهاي زبان، و منشأ اخلاق، منشأ جامعه و…

7ـ اسراف و زيادهروي و تباه كردن مواهب طبيعت، ممنوع.

8ـ خداوند اسراف كاران و تباهگران مواهب محيط زيست را دوست ندارد.

9ـ تصرف درطبيعت و ايجاد محيطهايي مانند باغكاري كشاورزي هم جايز و هم مورد تشويق واقع شده حتي خود همين توانهاي بشري و همين محصولات نيز آيه وجود و قدرت خدا معرفي شده است.

10ـ گياهان معروش، نيازمند به «دار» مانند: نيلوفر، تاك مو و انواع پيچندهها، و گياهان ايستا مانند چنار و ساير درختان و بوتهها، نيز به عنوان سمبلهاي زيبائي و تأمين كننده سلامت و ايمني جان وروان و نشاطآور، ذكر شدهاند. يعني در آيهها نيازهاي مادي و اقتصادي و روحي و رواني با عناصري اساسي از زيباشناختي، در كنار هم در يك افق قرار دارند.

11ـ طبيعت، كتاب تكوين و دفتر آيههاي مشهود و محسوس خداست. و محيط زيست موطن رفاه و منبع تأمين نيازهاي بشر و مجموع انداموارة آن مادر مهربان بشر و گهواره انسان است.

منبع: كتاب دانش ايمني در اسلام،نويسنده:مرتضي رضوي،پاييز 1379،ص9

[1]ـ سوره انعام، آيه 99
[2]ـ سوره بقره، آيه 164.
[3]ـ سوره رعد، آيه 4.
[4]ـ سوره لقمان، آيه 10.
[5]ـ سوره يس، آيه 34 ـ 36.
[6]ـ سوره ق،آيه 7.
[7]ـ سوره انعام، آيه 141.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 7 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)

کلیدواژه ها: ابعاد ايمني اقسام ايمني انواع ايمني ايمني ايمني در اسلام ايمني در قرآن ايمني در قران ايمني در محيط زيست ايمني چيست؟ علم ايمني محيط زيست

موضوعات: عمومی لینک ثابت

نظر از: سیــده الهام عزتی [عضو] 
  • °۞ شبـستـانِ عاشـ♡ـقے ۞°
5 stars

سلام علیکم
موفق باشید
به وبلاگ ماهم سری بزنید…
چشمانتان منور به جمال یوسف زهرا
http://seyyedehelham.kowsarblog.ir/

1395/11/08 @ 22:11
نظر از: اقای تنها... [عضو] 
  • آقای تنها...

#شهیدمحمدحسین_عبداللهی:

به خدا باید همه ی ما روزی از این دنیا چشم بپوشیم. این دنیا گذرا است. همیشه به فکر آخرت و عالم پس از مرگ باشید.
کاری کنید که در آنجا سربلند باشید.

1395/11/07 @ 11:03
نظر از: رحیمی [عضو] 
  • محدثه بروجرد

سلام
چه خوبه که به این موضوع مهم از دید قرآن و روایات پرداخته اید.
سپاس از مطلب خوبتان

1395/11/07 @ 08:01
نظر از: متین [عضو] 
  • مدرسه علمیه کوثر ورامین
5 stars

سلام .
بسیار بسیار عالی است .
سربلند باشید دوست عزیز.

1395/11/06 @ 00:54
نظر از: معاونت فرهنگی – تربیتی مدرسه علمیه حضرت معصومه (س) [عضو] 
  • ترنم وصال

سلام شب بخیر عزیزم مرسی از محبتت ک به وبلاگ من سر زدید
درپناه امام زمان باشید

1395/11/05 @ 22:50
نظر از: ... [عضو] 
  • گلابتون
5 stars

ســـلام خـواهر بزرگوار
مطلبتون بسیار عالی بود
در پناه قرآن همواره موفق باشیــد

1395/11/05 @ 13:59
نظر از: میرزایی [عضو] 
  • الزهراء جویبار
میرزایی

با سلام .
از حضورسبزتان در وبلاگ مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… ) شهرستان جویبار سپاسگذاریم .
وبلاگ زیبا و مفیدی دارید . انشاالله تحت عنایات ویژه حق موفق باشید .

1395/11/05 @ 11:22


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تبادل لینک

جستجو

معرفی اساتید مرکز

معرفی مرکز تخصصی

مرکز تخصصی نرجس خاتون (س) در سال تحصیلی 1376 فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز در حال حاضر دارای 114 طلبه جاری در دوره حضوری و غیر حضوری در رشته تفسیر و تعداد 10نفر از اساتید مبرز و مهذب می باشد. شایان ذکر است این مرکز دارای رتبه اول المپیاد علمی آموزشی کشوری در سال 97-96 و نیز رتبه دوم المپیاد علمی آموزشی،کشوری در سال 96-95 و رتبه اول کشوری چهارمین دوره مسابقات پژوهشی رشد می باشد. شماره تماس: 03145349406

موتور جستجوی امین

موتور جستجوی امین

ابزار نظرسنجی

نظرسنجی

پر بیننده ترین مطالب

  • جایگاه اسرار آمیز آیه ولایت در قرآن (5.00)
  • مناظره استاد شهیدی با فرزند شهیدش (5.00)
  • عبادات عاشقانه ی امام حسن عسکری علیه السلام (5.00)
  • تو می آیی (5.00)
  • مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (5.00)

السلام علیک

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک، علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

موضوعات

  • همه
  • آموزش
  • آیينه خدا
  • اخبار مرکز تخصصی
  • اهل بیت علیهم السلام
    • امام حسن علیه السلام
    • امام حسین علیه السلام
    • امام علی علیه السلام
    • امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
    • امام کاظم علیه السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
  • بانوی کربلا
  • برتر از هزار ماه
  • برترین بانوی جهان
  • به قلم طلبه
  • تقویم تاریخ
  • تولید ملی
  • جمعه های دلتنگی
  • خانه ی کتاب
  • خانواده
  • در محضر استاد
  • رأفت
  • روایت
  • سبک زندگی
    • سبک زندگی عاشورایی
    • سبک زندگی فاطمی
  • شهر خوبان
  • عمومی
  • فضائل حضرت علی علیه السلام
  • كوچه باغ شعر
  • ماه شهادت
  • معرفت
  • من انقلابي ام
  • من یک دختر مسلمانم
  • نمونه سؤال
    • اصول مظفر
  • نوروز
  • هدایت
  • همگام با مشاور
    • ازدواج
    • تربیت فرزند
  • ياران ناب
  • پایان نامه ها
  • پژوهش
    • اخبار
    • پايان نامه

آخرین مطالب

  • از خداوند طلب فرزند صالح و سالم کنید.
  • دشمن تمام توانش را گذاشت تا در عرصه فرهنگی ما را زمین بزند
  • برگزاری مراسم جشن به مناسبت میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص)
  • فوت مهسا امینی بهانه هدف گرفتن اصل حجاب، اسلام و انقلاب بود
  • هنگام مرگ همه اعمال قطع می شود به جز، سه عمل
  • همایش طلایه داران عفاف و حجاب
  • دحوالارض روزی خاص در ذی القعده
  • بنیانگذار مذهب شیعه
  • نهی از نزدیک شدن به فحشا و منکرات
  • نهی از بی مهری به فرزندان
  • منظور از واژه ی «اف» چیست؟
  • وجوب احسان به والدین
  • بیان حرمت شرک
  • اهمیت پژوهش در کلام مقام معظم رهبری
  • کارگاه تخصصی " مهارت ها، با تاکید بر کاهش تعارضات زناشویی
  • جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) سال 99
  • پنجمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • چهارمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • سومین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • دومین نشست جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی

آمار

  • امروز: 33
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 4695
  • 1 ماه قبل: 23534
  • کل بازدیدها: 865016

آرشیو مطالب

  • آبان 1401 (2)
  • مهر 1401 (3)
  • تیر 1400 (2)
  • خرداد 1400 (1)
  • فروردین 1400 (7)
  • بهمن 1399 (6)
  • دی 1399 (8)
  • آذر 1399 (1)
  • آبان 1399 (3)
  • مهر 1399 (4)
  • شهریور 1399 (3)
  • تیر 1399 (9)
  • بیشتر...

خانه ی کتاب

پیوند ها

  • شور شیرین
  • خادم الرضا
  • حضرت عشق
  • کجاست پسرفاطمه(عج)!؟
  • وبلاگ طلایی
  • وبلاگ مذهبی علمدار کربلا
  • ˙•▪●* وبلاگ اهل البیت (ع) *●▪•˙
  • بیت الشهدا
  • علیرضا قهرمان نیا(پژوهشگر رشد فردی و سازمانی)
  • مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها تهران
  • نگاه خدا
  • زمینیانی همچون فرشته
  • چادری ها محبوب ترند
  • باران نور
  • پایگاه چهارده معصوم
  • مادران گمنام
  • سیده نفیسه خاتون
  • مدرسه علمیه الزهرا (س) گلدشت
  • الصلوة
  • قاصدک
  • دختر چادریا
  • آوای شاپرک ها
  • مرکز تحقیقاتی اسلام ناب
  • احیای دین و قرآن-شهدا و دفاع مقدس و نسل جوان متعهد
  • ما را مدافعان حرم آفریدند
  • عشق آسمانی
  • فروشگاه گلد داک
  • امانت های آسمانی
  • مدافعین حرم
  • بررسی مشکلات اجتماعی
  • کانون اهل قلم لرستان
  • وبلاگ شخصی سید موسوی
  • عاشقان حسین علیه السلام
  • مصباح الهدی
  • مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)
  • فاطر
  • تماس