بطلان صلح در جهل به موضوع
وجوه افتراق قاعده ی صلح در فقه وحقوق
بطلان صلح در جهل به موضوع
صاحب ریاض به صحت صلح اشکال کرده است در جائیکه موضوع عین باشد وامکان آگاهی از آن باشد. ومنشا اشکال عموم ادله ای ست که در صورت علم به موضوعحکم به جواز داده اند در صورت جهل وغرر با امکان اطلاع دو طرف صلح جایز است. در این اشکال نظراست :
اولًا در ادله فرق میان دین وعین مشخص نیست مگر اینکه گفته شود اجماع برصحت در جائیکه دین باشد فارق است. و ثانيا اگر دلیل نهی از غرر شامل فرض باشد وجهی ندارد زیرا نسبت میان دلیل نهی و دلیل جوازصلح عموم وخصوص من وجه می باشد که هردو متعارضند وساقط می شوند وبه اصل فساد بر می گردد چون دلیل نفی غرر حاکم بر دلیل صلح می باشد .مانند حکومتش برسائر ادله» 1
قسمتی از پايان نامه خانم اعظم خطيري(طلبه مركز تخصصي تفسير و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1. محمد جواد ،مغنیه،همان ، ج20، ص189