تعدد طلاق
طلاق قبل از نزول آیات طلاق غیر محدود بودومرد می توانست بعد از طلاق زن در زمان عده به همسرش رجوع کند وسپس او را طلاق دهد وهر زمان خواست دوباره رجوع کند لذا حرج وسختی بر زنان تحمیل می شد. آنچه در شأن نزول آیه آمده است مؤید همین است ،در روایات آمده كه مردى به زنش گفت:من هرگز با تو نزديكى نمىكنم و باوجوداين، تو در قيد ازدواجم باقى مىمانى و با كسى ديگر نمىتوانى ازدواج كنى. زن به او گفت: چگونه چنين چيزى ممكن است؟مرد گفت: تو را طلاق مىدهم. وقتى عدّهات به آخر نزديك شد، رجوع مىكنم. سپسطلاقت مىدهم و به همين ترتيب تا آخر عمرت. اين زن به نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله شكايت كرد.
ازاينرو، خداى تعالى آيه «الطَّلاقُ مَرَّتانِ …» را نازل فرموده كه تفسیر آن اين است:
طلاقى كه خداوند حقّ رجوع را براى طلاقدهنده تشريع كرده، تنها طلاق بار اوّل و بار دوم است، امّا در طلاق سوم، طلاقدهنده حقّ رجوع ندارد، مگر اينكه زن، شوهر ديگرى انتخاب كند [و پس از آنكه شوهر دوم طلاق دهد، وى مىتواند به نكاح شوهر اوّل درآيد] چنانكه خداوند مىفرمايد:اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار ديگر) او را طلاق داد، زن بر او بعد از آن حلال نخواهد شد مگر اينكه همسر ديگرى انتخاب كند، (و با او آميزش جنسى نمايد در اين صورت اگر همسر دوم) او را طلاق داد، گناهى ندارد كه آن دو بازگشت كنند، (و آن زن با همسر اولش بار ديگر ازدواج نمايد) مشروط بر اينكه اميد داشته باشند كه حدود الهى را محترم مىشمرند .1
قستی از پایان نامه خانم رضوان اكبري(طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1. بقره /230.محمد صادقی تهرانی ، الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن ج4 ،قم ،1365 ،ص43 ، ناصر مکارم شیرازی ،همان،ج2 ،ص 168