صلح در قصاص
صلح در غیر معاملات
صلح در قصاص
باتوجه به آیه قصاص «یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم القصاص فى القتلى الحر بالحر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى فمن عفى له من اءخیه شى ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلك تخفیف من ربكم و رحمة فمن اعتدى بعد ذلك فله عذاب الیم و لكم فى القصاص حیوة یا اولى الالباب لعلكم تتقون .»بقره/179- 178
اى كسانى كه ایمان آورده اید قصاص جنایاتى كه واقع می شود بر شما واجب است آزاد در مقابل آزاد و برده در مقابل برده و زن در مقابل زن پس اگر صاحب خون از برادرش (قاتل9بگذرد، قاتل باید كه احسان او را به خوبى تلافى كند و خونبهائى كه بدهكار است به طرز خوبى بپردازد. این خود تخفیفى است از ناحیه پروردگارتان و هم رحمتى است پس اگر كسى بعد از عفو كردن پشیمان شودو از قاتل قصاص بگیرد، عذابى دردناك دارد وشما را در قصاص حیاتى است. اى خردمندان اگر بخواهید تقوى داشته باشید »قصاص یکی از مجازاتهای مقرر در قانون مجازاتهای اسلامی مصوب 1370 می باشد که قانونگذارآنرا چنین تعریف کرده است «قصاص کیفری است که باید با جنایت برابر باشد» و عادلانه ترین مجازات رفتار به مثل می باشد به خاطر فرمان الهی و التیام روحی اولیای دم مقتول در عین حال می توان قصاص را به دیه تبدیل کرد ومجرم مبلغ معینی به مجنی علیه یا بستگان او بپردازد و اسلام به این امر تشویق می کند.1
بر همین اساس در کتب فقهی آمده است: قتل عمد موجب قصاص است مگر آنكه صلح بر ديه كنند. 2
قسمتی از پايان نامه خانم اعظم خطيري(طلبه مركز تخصصي تفسير و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1.پرویز ،صانعی ،حقوق جزای عمومی، چاپ اول تهران، طرح نو، 1382 صحافی فرنگارنگ ص142
2.محمد تقى، اصفهانى، يك دوره فقه كامل فارسى؛ ص: 209