صلح قباله
تقبيل ميان دو شريك در ثمرۀ درخت يا زروع، و آن به اين قسم است كه تخمين زده می شودسهم یکی از دو شريك از ثمره يا زرع كه در وقت رسيدن و خشك شدن آن چه قدر خواهد بود، بعد از آن متقبّل و متكفل شود آن شريك ديگرسهم اين شريك را كه مخروص شده به وزن معلومى، و آن شريك نيز قبول نمايد.1
اينكه قباله عقدى است برأسه، يا اينكه قسمى است از صلح؟ شهيد اول رحمه اللّه در دروس تصريح فرموده كه از قسم صلح است، پس بنابراين به لفظ صلح نيز ممكن است ايقاع اين معامله، لكن نظر به اينكه در صلح نيز بنابر اصح ربا جايز نيست و به اينكه صلح باطل نمىشود به تلف شدن معوّض قبل از قبض به خلاف قباله، پس بعيد نيست كه عقد به رأسه بوده باشد، به هر تقدير احوط در وقوع اين معامله به لفظ صلح است، و اللّه العالم.
قسمتی از پايان نامه خانم اعظم خطيري(طلبه مركز تخصصي تفسير و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1. صيغ العقود و الإيقاعات (شيخ انصارى)؛ ص: 66و67