• خانه 
  • ورود 
  • تماس  

​طلاق وجدایی در قرآن

13 تیر 1395 توسط مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر

دیدگاه اسلام در رابطه با طلاق: اسلام با طلاق سخت مخالف است .اسلام می خواهد تا حدود امکان طلاق صورت نگیرد .اسلام طلاق را به صورت یک چاره جویی در جایی که چاره منحصر به جدایی است تجویز کرده است. امام باقر عليه السّلام فرمود: كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: جبرئيل عليه السّلام مرا آنقدر راجع به زنان سفارش كرد كه گمان بردم نميتوان آنان را طلاق گفت جز اينكه مرتكب كار زشت زنا شوند زناى آشكار .1 لذا ، خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایداگر تصمیم به طلاق گرفتند خداوند شنوا وداناست . 2این آیه ی کوتاه، در عین اینکه طلاق را بلامانع می داند،ولی در مفهوم آن، این هشدار وتهدید نیز وجود دارد که اگر مردان تصمیم بر طلاق گرفتند ،دیگر وعده ی رحمت ومغفرت در کار نیست وخداوند نسبت به کردار آنها شنوا وآگاه است ومی داند که آیا هواپرستی شوهر را وادار کرده تا از قانون طلاق سوء استفاده کند ویا اینکه به راستی وضعیت خانوادگی چنان اقتضا می کرد که از همدیگر جدا شوند .3
افزون بر راهکارهایی که قران برای جلوگیری از طلاق پیشنهاد می کند،روایات اسلامی هر چند طلاق را با کراهت امضاءمی کندو لیکن آن را بسیار نکوهش می کند. از پیامبر گرامی اسلام روایت شده‏: «چه خواهد شد سرانجام کسانی که حدود الهی را به بازی می گیرند؛می گویند :طلاق دادم تو را ورجوع کردم بر تو؟»همچنین می فرماید ‏: «زنانتان را جز در موارد نیاز طلاق ندهید چرا که خداوند افراد هوس باز را دوست ندارد» .4
ناگزیر اسلام، طلاق را با همه ی تلخی ها وزشتی ها یش می پذیرد ،ولی بلا تکلیف گذاشتن همسر را نمی پذیرد لذا در قران کریم از این کار ناپسند که در میان اعراب جاهلی مرسوم بود به شدت نهی می کند وطلاق را بر بلا تکلیف گذاشتن همسران ترجیح می دهد، خداوند در آیات /226و227 از سوره ی بقره می فرماید: «کسانی که( به قصد آزار همسر ) سوگند می خورند که با زنان خویش نیامیزند .چهار ماه مهلت است پس اگر از سوگند خود دست برداشته وبه آشتی برگشتند .چیزی بر آنها نیست وخداوند آمرزنده ومهربان است واگر تصمیم بر طلاق گرفتند همانا خداوند شنوا وداناست.»
منظور از آیه ی شریفه سنت غلط ایلاءدر میان اعراب جاهلی است که مرد قسم می خورد برای آزار زنش از او کناره گیری کند که اگر زن این مسئله را تحمل کند سود برده است واگر امرش را به پیش حاکم شرع ببرد ،حاکم ، مرد را بین دو امر مخیر می کند یا از سوگندش برگردد یا اینکه زن را طلاق دهدپس اگرمرد از هر دو کار ابا کردپس مرد را زندان می کنند .5
همچنین در کافی در باب کراهت طلاق می نویسد: رسول خدا به مردی رسید و از او پرسید با زنت چه کردی ؟ گفت اورا طلاق دادم. فرمود آیا کار بدی از او دیدی ؟ گفت نه از او کار بدی هم ندیدم. قضیه گذشت و آن مرد بار دیگر ازدواج کرد، پیغمبر از او پرسید؛ زن دیگری گرفتی؟ گفت بلی. پس از چندی که باز به او رسید، پرسید: با این زن چه کردی؟ گفت: طلاقش دادم. فرمود کار بدی از او دیدی ؟ گفت: نه کار بدی هم از او ندیدم. این قضیه نیز گذشت وآن مرد نوبت سوم ازدواج کرد. پیغمبر اکرم از اوپرسید: باز زن گرفتی؟ گفت بلی یا رسول الله. مدتی گذشت وپیغمبر اکرم به او رسیدو پرسید :با این زن چه کردی؟ مرد گفت: این را هم طلاق دادم. پیامبر فرمود: بدی از او دیدی؟ گفت نه از او بدی ندیدم. رسول اکرم فرمود :خداوند دشمن می دارد و لعنت می کند مردی را که دلش می خواهد مرتب، زن عوض کند .6
روایات درنکوهش طلاق بسیار است.از جمله در حدیث دیگری در نکوهش طلاق آمده، ازدواج کنید وطلاق ندهیدکه عرش خدا از طلاق می لرزد .7 ولیکن با وجود اینکه طلاق از مبغوض ترین حلائل نزد خداوند است خداوند ،به کلی راه را بر آن نبسته وآن را تحریم نکرده چرا که در بعضی موارد تنها راه چاره است ولی مطلقاً هم راه طلاق را باز نگذاشته وتنها حق طلاق را برای مرد قرار داده است.

قستی از پایان نامه خانم رضوان اكبري(طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)

1.محمد بن علی ابن بابویه،همان ؛ ج‏5 ؛ ص88
2. بقره 227
3. محسن قرائتی،همان، ج1 ص358

4 . ابواسحاق احمدبن ابراهیم ثعلبی نیشابوری، الكشف و البيان عن تفسير القرآن ، ، ج‏2 ،چاپ بیروت ،دار احیاء التراث العربی ،1422
5. عبد علی بن جمعه، عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج‏1، قم ،انتشارات اسماعیلیان ،1415 ،ص:220

6. محمد بن یعقوب کلینی، الكافي ،علی اکبر غفاری ومحمد آخوندی؛ ج‏6 ،تهران ،دارالکتب الاسلامية ؛1407 ق، ص54
7. باقر ایروانی ،همان ،ج2،کتاب طلاق ،ص386

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: طلاق طلاق از منظر قرآن طلاق در قرآن پایان نامه تفسیر و علوم قرآنی پایان نامه خانوادگی

موضوعات: پایان نامه ها لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تبادل لینک

جستجو

معرفی اساتید مرکز

معرفی مرکز تخصصی

مرکز تخصصی نرجس خاتون (س) در سال تحصیلی 1376 فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز در حال حاضر دارای 114 طلبه جاری در دوره حضوری و غیر حضوری در رشته تفسیر و تعداد 10نفر از اساتید مبرز و مهذب می باشد. شایان ذکر است این مرکز دارای رتبه اول المپیاد علمی آموزشی کشوری در سال 97-96 و نیز رتبه دوم المپیاد علمی آموزشی،کشوری در سال 96-95 و رتبه اول کشوری چهارمین دوره مسابقات پژوهشی رشد می باشد. شماره تماس: 03145349406

موتور جستجوی امین

موتور جستجوی امین

ابزار نظرسنجی

نظرسنجی

پر بیننده ترین مطالب

  • نماز در سبک زندگی عاشورایی (5.00)
  • الزامات حضور بانوان طلبه در فضاي مجازي (5.00)
  • هر طلبه یک نهال (5.00)
  • جامعه مطلوب از نظر قرآن (5.00)
  • درجات ایمان (5.00)

السلام علیک

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک، علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

موضوعات

  • همه
  • آموزش
  • آیينه خدا
  • اخبار مرکز تخصصی
  • اهل بیت علیهم السلام
    • امام حسن علیه السلام
    • امام حسین علیه السلام
    • امام علی علیه السلام
    • امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
    • امام کاظم علیه السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
  • بانوی کربلا
  • برتر از هزار ماه
  • برترین بانوی جهان
  • به قلم طلبه
  • تقویم تاریخ
  • تولید ملی
  • جمعه های دلتنگی
  • خانه ی کتاب
  • خانواده
  • در محضر استاد
  • رأفت
  • روایت
  • سبک زندگی
    • سبک زندگی عاشورایی
    • سبک زندگی فاطمی
  • شهر خوبان
  • عمومی
  • فضائل حضرت علی علیه السلام
  • كوچه باغ شعر
  • ماه شهادت
  • معرفت
  • من انقلابي ام
  • من یک دختر مسلمانم
  • نمونه سؤال
    • اصول مظفر
  • نوروز
  • هدایت
  • همگام با مشاور
    • ازدواج
    • تربیت فرزند
  • ياران ناب
  • پایان نامه ها
  • پژوهش
    • اخبار
    • پايان نامه

آخرین مطالب

  • از خداوند طلب فرزند صالح و سالم کنید.
  • دشمن تمام توانش را گذاشت تا در عرصه فرهنگی ما را زمین بزند
  • برگزاری مراسم جشن به مناسبت میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص)
  • فوت مهسا امینی بهانه هدف گرفتن اصل حجاب، اسلام و انقلاب بود
  • هنگام مرگ همه اعمال قطع می شود به جز، سه عمل
  • همایش طلایه داران عفاف و حجاب
  • دحوالارض روزی خاص در ذی القعده
  • بنیانگذار مذهب شیعه
  • نهی از نزدیک شدن به فحشا و منکرات
  • نهی از بی مهری به فرزندان
  • منظور از واژه ی «اف» چیست؟
  • وجوب احسان به والدین
  • بیان حرمت شرک
  • اهمیت پژوهش در کلام مقام معظم رهبری
  • کارگاه تخصصی " مهارت ها، با تاکید بر کاهش تعارضات زناشویی
  • جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) سال 99
  • پنجمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • چهارمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • سومین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • دومین نشست جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی

آمار

  • امروز: 627
  • دیروز: 567
  • 7 روز قبل: 4602
  • 1 ماه قبل: 20175
  • کل بازدیدها: 870203

آرشیو مطالب

  • آبان 1401 (2)
  • مهر 1401 (3)
  • تیر 1400 (2)
  • خرداد 1400 (1)
  • فروردین 1400 (7)
  • بهمن 1399 (6)
  • دی 1399 (8)
  • آذر 1399 (1)
  • آبان 1399 (3)
  • مهر 1399 (4)
  • شهریور 1399 (3)
  • تیر 1399 (9)
  • بیشتر...

خانه ی کتاب

پیوند ها

  • شور شیرین
  • خادم الرضا
  • حضرت عشق
  • کجاست پسرفاطمه(عج)!؟
  • وبلاگ طلایی
  • وبلاگ مذهبی علمدار کربلا
  • ˙•▪●* وبلاگ اهل البیت (ع) *●▪•˙
  • بیت الشهدا
  • علیرضا قهرمان نیا(پژوهشگر رشد فردی و سازمانی)
  • مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها تهران
  • نگاه خدا
  • زمینیانی همچون فرشته
  • چادری ها محبوب ترند
  • باران نور
  • پایگاه چهارده معصوم
  • مادران گمنام
  • سیده نفیسه خاتون
  • مدرسه علمیه الزهرا (س) گلدشت
  • الصلوة
  • قاصدک
  • دختر چادریا
  • آوای شاپرک ها
  • مرکز تحقیقاتی اسلام ناب
  • احیای دین و قرآن-شهدا و دفاع مقدس و نسل جوان متعهد
  • ما را مدافعان حرم آفریدند
  • عشق آسمانی
  • فروشگاه گلد داک
  • امانت های آسمانی
  • مدافعین حرم
  • بررسی مشکلات اجتماعی
  • کانون اهل قلم لرستان
  • وبلاگ شخصی سید موسوی
  • عاشقان حسین علیه السلام
  • مصباح الهدی
  • مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)
  • فاطر
  • تماس