نشست تخصصی با رویکرد"جوامع حدیثی و تفسیر اثری"
نشست تخصصی با رویکرد"جوامع حدیثی و تفسیر اثری” در مركز تخصصي تفسير و علوم قرآني نرجس خاتون (س) برگزار شد .
محسن برقی کار استاد حوزه و دانشگاه گفت:کتب حدیثی از کتبی هستند که تفسیر را به ما یاد می دهند و می توانند از منابع تفسیری باشند. امروز می خواهیم درباره تفاسیر روایی بحث کنیم پس ابتدا باید جوامع حدیثی را بشناسیم . در تقسیم بندی جوامع حدیثی ابتدایی ترین چیزی که با آن برخورد می کنیم سه نوع سیره است . اگر جوامع را بر اساس سیر تاریخی بررسی کنیم ، در تبیین اهمیت و جایگاه جوامع حدیثی باید ببینیم کدام کتب حدیثی بیشترین استقبال را در میان علما و مسلمانان شیعه و سنی دارا هستند.
وی افزود: تقسیم بندی دیگر چگونگی گردآوری و چینش است که هر کدام دایره میدانی دارند، مثلاً سیر تاریخی شیعه با کتاب های استبصار و من لا یحضره الفقیه در سده ی چهارم و پنجم است. اولین کتاب از کتب جوامع حدیثی مربوط به مرحوم کلینی است و نفر بعد ،مرحوم صدوق مشهور به رئیس المحدثین است که اکثر روایات را جمع آوری نموده است و صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه می باشد.
استاد مرکز تخصصی اضافه کرد: از حیث جایگاه جوامع حدیثی، طبقه بندی شدن آنهاست مثلا صحاح سته ی اهل سنت که بر اساس تاریخ وفات صاحبانش طبقه بندی شده است . اما روش گردآوری چینش بسیار مهم می باشد مثل کتاب های حدیثی به 10 جزء تقسیم شده اند که اولینش مسانید است دوم، سنن ، مستدرکات، مستخرجات، مصنفات،زوائد، معاجم، اجزاء، اطراف و جوامع .
وی افزود: تقسیم بندی ما بر اساس کتاب دکتر نصیری ، یک تقسیم بندی کلی است. برخی نیز به 8 قسمت و برخی 15 قسمت تقسیم بندی کرده اند . اما مسانید ها آن دسته از کتب حدیثی می باشند که روایاتشان در چارچوب خاصی تنظیم شده است مثلا بر اساس صحابه یا راویان یک شهر، یا قبیله.
استاد برقی کار در پایان اضافه کرد: سنن در گردآوری گستره ی مختلف روایات بیشتر به جمع آوری روایات احکام و آداب و سنن پرداخته است.مستدرکات کتب حدیثی می باشند که یک جامعه حدیثی خاص و روایاتی که به هر دلیل دیده نشده اند را تدارک می بینند.