«پاكى» و «پاكيزگى»
«پاكى» و «پاكيزگى»
«اين ماه را، «رمضان» از آن گفتند كه خداوند در اين ماه، دلهاى عارفان را از غير خود بشويد، پس به مهر خود بسوزد، گاه در آتش دارد، گاه در آب، گاه تشنه، گاه غرقاب، نه غرقه را سيراب، و نه تشنه را خواب، و زبان حال ايشان گويد:
در عشق تو بى سريم، سرگشته شده
وز دست اميد ما، سر رشته شده
مانند يكى شمع، به هنگام صبوح
بگداخته و سوخته و كشته شده»[1]
چهره را با آب مى شويند و دل را با «توبه»!
شستشوى با آب، «پاكيزه» مى كند، اما تقوا و دين، «پاك» مى سازد.
بايد بر طهارت درون و برون، از آلودگيهاى ظاهرى و باطنى تأكيد كنيم. حتى پاكيزگى ظاهر را رمزى از طهارت قلبى و درونى قرار دهيم.
به قول بعضى از عارفان، صاحبان بصيرت بدانند كه ايمان، با آباد كردن دلها و درون ها ست و سخن پيامبر كه فرموده: «طهور، نصف ايمان است»، آنست كه: آباد ساختن ظاهر با شستشو و تميز كردن با ريختن آب، نصف ايمان است، و نصف ديگر، عمارت و آبادى درون است با اعمال شايسته و اخلاق نيكو.
[1] ـ تفسير كشف الاسرار، ص 74.