اتمام حجت غدیر در بلند مدت
پیامبر خدا با در نظر گرفتن آینده ی دین الهی که تا آخرین روز دنیا ادامه ی آن است، و با توجه به دامنه ی وسیع مسلمین در حد جهانی، جانشینان خود تا روز قیامت- یعنی دوازده امام معصوم علیهم السلام- را در یک خطابه ی رسمی به جهانیان معرفی فرمودند.
بنابر این اگر اکثریت اجتماع آن روزِ مسلمین، کلام پیامبرِ دلسوز خود را کنار گذاردند وخلافتِ بلا فصل امیرالمؤمنین علیه السلام را قبول نکردند، ولی بسیاری از افراد نسلهای بعدی مسلمانان وصی واقعی پیامبرشان را شناختند که این بالاترین هدف از «غدیر» بود.
اگر چه منافقین به تصمیمات خود جامه ی عمل پوشاندند، ولی همان نورِ «غدیر» است که پس از پانزده قرن، رقم میلیاردیِ شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام را در طول تاریخ و در پهنه ی جهان در هر زمانی باقی گذارده است، و نور ولایت را همچنان در مناطق مختلف دنیا درخشنده و تابناک حفظ کرده است.
همچنین اگر گروههایی از مسلمین در طول زمانها همچنان در مقابل جانشینان حقیقی پیامبرشان سر تعظیم فرود نیاورده و نمی آورند، ولی جمع عظیم شیعیان در طول تاریخ فقط علی بن ابی طالب علیه السلام و یازده فرزند او را جانشینان پیامبر صلی اللَّه علیه و آله می دانند.
با این مقدمه پیداست که خطبه ی غدیر برای عده ای محدود و زمانی معین بیان نشده است، بلکه همانطور که خود پیامبر صلی اللَّه علیه و آله فرموده باید حاضران به غائبان، شهرنشینان به روستائیان، پدران به فرزندان تا روز قیامت این خبر را برسانند و همه در ابلاغ این پیام انجام وظیفه کنند.
وقتی پیامبر صلی اللَّه علیه و آله حجت را بر مردم تمام کرد، این مردم اند که راه بهشت یا دوزخ را انتخاب می کنند، و پذیرفتن یا نپذیرفتن آنان امتحان الهی است. امام رضا علیه السلام در این باره می فرماید:
«مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فی قَبُولِهِمْ وِلاءَ أَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُ فی یَوْمِ غَدیرِ خُمٍّ کَمَثَلِ الْمَلائِکَهِ فی سُجُودِهِمْ لِآدَمَ، وَ مَثَلُ مَنْ أَبی وِلایَهَ أَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُ یَوْمَ الْغَدیرِ مَثَلُ إِبْلیسَ».
«مَثل مؤمنین در قبول ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر خم مَثَل ملائکه در سجودشان مقابل حضرت آدم علیه السلام است، و مَثل کسانی که در روز غدیر از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام سرباز زدند مَثل شیطان است».
با این مختصر، تصویری از جو حاکم بر جامعه ی اسلامی و شرایطی که واقعه ی «غدیر» در آن صورت گرفت و اهدافی که از آن در نظر بود، روشن گردید.
دیده شده توسط سليماني(نويسنده وبلاگ) در كتاب«اسرار غدیر»،ص29