تنوع دیدگاهها در رابطه با حقوق زنان در خانواده
باتوجه به متأثر بودن حقوق خانواده از باورهای جنسیت شناختی ،بویژه درباره ی زنان ، اینکه نگاه هر کدام از ادیا ن به زنان چگونه است تأثیر به سزایی در فهم جایگاه و به تبع حقوق هر یک از اعضای خانواده دارد.
در رابطه با نگاه ادیان به زن ومرد به ویژه زن ،از آغاز تا کنون، به طور کلی سه دیدگاه وجود دارد:
1.پارادایم تقابل گرا: این پارادایم بیش از پارادایم تعامل گرا بر وجوه تمایز زیست شناختی، روانشناختی وفیزیولوژیک زن تأکید می کند .مرد را نوع وواحد برتر حیاتی به شمار می آورد واصولاًزن را در مرتبه ای فروتر حیات انسانی می نشاند واز همین جهت برای مردان حقوق ویژه ای لحاظ کرده ودر بسیاری موارد حقوق زنان را نادیده گرفته اند .1 ومنشأاین دیدگاه به نگاه ادیان در رابطه با نوع آفرینش زن بازمی گرددتقریباًدر همه ی ادیان جز اسلام به زن به دیده ی تحقیر نگریسته ودارای نگرش تقابل گرا بوده اند .
2.پارادایم تساوی گرا :اساس این دیدگاه بر این اصل استوار است که زن ومرد هیچ تفاوت زیست شناختی وروان شناختی واقعی با هم ندارند لذا هیچ دلیلی برای برتر انگاری مرد نسبت به زن وتخفیف حقوق زن وجود ندارد .
تساوی گرایان به اتکاءاین تئوری ،هر گونه نابرابری حقوقی زن ومرد را در جمیع امور مردود می شمارند وخواستار برابری حقوقی کامل آنها وهمچنین مشارکت فعالشان در شئون اجتما عی، سیاسی، اقتصادی، وفرهنگی می باشند. تقریباًهیچ یک از ادیان عمده ی جهان در چارچوب پارادایم تساوی گرا قابل مطالعه وبررسی نمی باشند.
3. پارادایم تعامل گرا :جوهر این پارادایم بر این اصل استواراست که هرچند جنس مؤنث از لحاظ ویژگیهای بیولوژیک وزیست شناختی باجنس مذکر تفاوت دارد اما این تفاوتها فقط سویه های حقوقی زندگی دوجنس را در بر می گیرد. وبالطبع تسری در عرصه های اخلاقی وانسانی ندارد.تفاوت این دیدگاه بادیدگاه تقابل گرادر این است که تفاوتهای زیستی را منشأ تبعیض در حقوق زن ومرد قرار نمی دهد ؛اگرچه این تفاوتهای زیستی را در بسیاری موارد با تفاوتهای حقوقی همراه می کند .
برگرفته از پایان نامه خانم رضوان اكبري(طالبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1. محمد حکیم پور، حقوق زن در کشاکش سنت وتجدد،ص 123انتشارات نغمه نو اندیش،چاپ ایران،چاپ اول.