جایگاه خانواده در دین زردشت
همچنان که بیان آن گذشت از جمله مطالب تأثیرگذار در حقوق افراد، نگاه آن ادیان به جایگاه افراد خانواده به ویژه زنان است، اینکه نگاه هر کدام از ادیان به زنان چگونه است تأثیر به سزایی در فهم جایگاه و به تبع حقوق هر یک از اعضای خانواده دارد .
در مورد دیدگاه مغان در ارتباط با زنان، هرگاه ملاک داوری درمورد زن و حقوق زن احکام ومحرمات و محدودیتهای شدیدی باشد که ارباب وندیداد در اوستا بیان کرده اند باید گفت که که زنی شیءاست و ارزش وی وابسته به مالک و مقام و منصب دارند ه اش می باشد. . مغان نسبت به زنان بسیار بدبین بودند. در اندرزنامه های باقیمانده، بارها به این نکته بر میخوریم که سر و راز خود به زنان مگویید که آنان را اعتماد نشاید یا هر زن در روز چندین بار باید به شوهر خود بگوید، چه کنم، چه گویم، چه خورم .1
این نوع نگاه بدبینانه به زنان حاصل نوع نگاه متون دینی زردشت به نوع آفرینش زنان است چرا که در متون دینی زردشت، به صراحت نوع آفرینش زن را پست تر از مرد میشمرد و زن را مقدمه و طفیلی وجود مرد میداند و زنان را عنصر و عامل گناه معرفی میکند. در بندهش که یکی از متون مهم دینی زردشت است اینچنین بیان میکند؛ «هرمزد هنگامیکه زن را بیافرید گفت : که تو را نیز آفریدم در حالیکه تو را سرده ی (نژاد، نوعی دسته بندی موجودات) پتیاره (اهریمن) ازجهی (دختراهریمن،) است تو را نزدیک دهانی آفریدم که جفتگیری تو را چنان پسند افتد که به دهان مزه ی شیرینترین خورشها، و از من تو را یاری است زیرا او از تو زاده شود باوجود این مرا نیز که هرمزدم بیازاری اما اگرمخلوقکی رامی یافتم که مرد را از او کنم آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم که تو را سرده ی پتیاره (اهریمن) ازجهی( دیو زن بد کاره ) است اما در آب و زمین وگیاه و گوسفند، بربلندی کوهها و نیز آن ژرفای روستا خواستم و نیافتم مخلوقکی که مرد پرهیزگار از او باشد جز زن که از سرده ی جهی پتیاره است.» 2
قستی از پایان نامه خانم رضوان اكبري(طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)
1. آذرنبغ پسر فرخزاد، آذربادپسرامید، اندرزنامه های دینکرد ششم، ترجمه فرشته آهنگر، چاپ اول، تهران، انتشاراتصبا، 1392
2. مهرداد بهار، بندهش فرنبغ دادگی، بخش نهم،ص83 انتشاراتتوس1369