حضرت ولىّ عصر و زیارت حضرت معصومه علیهماالسّلام
به مقتضاى روایات عدیدهاى كه از امامان بزرگوار راجع به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها و ثواب زیارت آن معظّمه رسیده است، طبعاً ولىّ عصر، امام زمان ارواحنافداه نیز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظیم فراوان قائلند و از روى همین قراین و شواهد مىتوان گفت كه آن ولى اعظم خدا نیز به زیارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنایت و الطاف امام زمان علیه السّلام مىباشد.
و به همین مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نیز مورد لطف خاصّ امام زمان علیهالسّلام مى باشند، زیرا آن حضرت مىبینند كه دلدادگان آل محمّد و شیعیان اهل بیت علیهم السّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساییده و عتبه مباركه و ضریح مقدّس او را مى بوسند.
این مطالب با نظر بر اخبار و روایات مربوط به زیارت خانم ذكر شده است و همچنین بعضى از مكاشفات و رؤیاهاى صادقه نیز كه براى اهلدل و صاحبان نفوس زكیّه واقع شده، حكایت از همین معنا مىكند.
مرحوم آیت اللَّه حاج آقا مرتضى حایرى رضوان اللَّه علیه، فرزند برومند مؤسّس حوزه علمیه قم مرحوم آیت اللَّه العظمى حاج شیخ عبدالكریم حائرى قدس سرّه الشریف در یادداشتهاى خود نوشته اند: من این جریان را كه اهل علم و تحقیق و دقّت در امور، زیارت حضرت معصومه سلام اللَّه علیها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها انجام مى دادند، نمى پسندیدم براى اینكه:
اولاً سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، كه جسم مطهّر در طرف چپ واقع مىشود. و تا آنجا كه مىدانم در هیچیك از سلامها به این شكل نرسیده است.
رؤساى مذهب و زعماى دین در همه اعصار براى آن بانوى آسمانى احترام فوق العاده قائل بوده و هستند و همگى در برابر آستان با عظمت و جلالش سرتسلیم فرود مىآورند. تشرّف به حرم مطهّر و ولیّةاللَّه را افتخار دانسته و به بوسیدن اعتاب آن حضرت سرافرازند و زیارت وى را مایه سعادت و خوشبختى دو جهان و نجات و رهایى خویشتن از عذاب الیم الهى مىدانند
و ثانیاً در خصوص ضریح آن حضرت كه قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مىشود.
شبى خواب دیدم كه سهنفر مردمان بیابانگشته كه یكى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود كه امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارك ایستادهاند و به حسب ظاهر زیارت مىكنند، یعنى معلوم بود كه براى زیارت ایستادهاند، ولى من كلمات آنها را نمىشنیدم.
بعداً من به روایت سعد، كه دلیل بر زیارت آن وجود مبارك است مراجعه كردم. دیدم “عندالرأس مستقبل القبلة” دارد؛ یعنى نزد سر و جانب سر، رو به قبله و “فوق الرأس” ندارد كه معنى آن “بالاى سر” باشد. و نزد سر، روبه قبله، با توجه به عرفیّت سلام كه باید رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مى باشد كه در عالم خواب امام علیه السّلام و دو نفر از یاران آن بزرگوار ایستاده بودند.
دیده شده توسط نویسنده وبلاگ در کتاب بانوی ملکوت/صص81تا83