دلیلهای امر والدین به نماز خواندن فرزندان
امر کردن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خانواده خود را به نماز
وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى [طه (20)، آيه 132]
و خانوادهات را به نماز فرمان بده و خود نيز بر آن شكيبايى ورز؛ از تو رزقى نمىطلبيم، ما به تو روزى مىدهيم و عاقبت نيك براى پرهيزكارى است.
خداوند ما را با اين ويژگى متمايز ساخت؛ چرا كه همراه امر فرمودن در مورد نماز به ما نيز فرمان داد و ما را از امّت متمايز نمود.
رسول خدا صلّى اللَّه پس از فرو فرستاده شدن اين آيه هر روز تا نه ماه هنگام نمازهاى پنجگانه به در خانه على و فاطمه عليهم السّلام تشريف مىآوردند و مىفرمودند: «نماز! خداوند شما را رحمت كند» و خداوند هيچ كدام از فرزندان پيامبر را به اين گونه بزرگمندى كه بر ما داشته و ما را از تمامى خاندانش متمايز ساخته، ارج ننهاده است.[1]
امر کردن حضرت اسماعیل صادق الوعد خانوده خود را به نماز
إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا. مریم 55
به تحقيق خداوند حضرت اسماعيل صادق الوعد را در قرآن كريم مدح كرده كه او صادق الوعد بود و رسول و نبى بود و اهل و عشيره اش را امر به نماز و زكات مىنمود و در نزد خداى خود مرضى بود، يعنى خدا از او راضى بود.
امام صادق عليه السّلام فرمايد: إنّا نأمر صبياننا بتسبيح فاطمة الزهرا عليها السّلام كما نأمرهم بالصلاة، فالزمه، فإنّه ما يلزمه عبد فشقى. ترجمه: ما به كودكانمان همان طور به ذكر تسبيح فاطمه زهرا عليها السّلام امر مىكنيم كه به نماز امر مىكنيم.[2]
کودک سه ساله و تعلیم لا إله إلّا اللَّه
عبد اللَّه بن فضاله از امام صادق و امام باقر عليهما السّلام روايت كرده و گويد: از آن حضرت شنيدم كه ميفرمود: وقتى پسر بچّه به سنّ سه سالگى رسيد به او مىگويند: بگو: «لا إله إلّا اللَّه»- تا هفت مرتبه-
کودک سه ساله و هفت ماه و بيست روز و تعلیم محمّد رسول اللَّه
بعد او را به حال خود مىگذارند تا سه سال و هفت ماه و بيست روز از سنّ او بگذرد، آنگاه به او مىگويند: بگو «محمّد رسول اللَّه» تا هفت بار،
کودک چهار ساله و تعلیم «صلّى اللَّه على محمّد و آله»
و بعد ديگر كارى به او ندارد تا چهار سالش تمام شود آنگاه به او مىگويند: هفت بار بگو: «صلّى اللَّه على محمّد و آله»
کودک پنج ساله و تعلیم «قبله و سجده »
و بعد او را به حال خود مىگذارند تا پنج سالش تمام شود، آنگاه از او مىپرسند: دست راست و دست چپ كدام است؟ وقتى آنها را شناخت روى او را متوجّه قبله مىسازند و به او مىگويند سجده كن،
کودک پنج ساله و تعلیم «شستن دست و صورت و نماز »
و رهايش مىكنند تا هفت سالش تمام شود، وقتى هفت ساله شد، به او مىگويند: صورت و دستهايت را بشوى، و وقتى دست و روى خود را شست به او مىگويند: نماز بخوان،
کودک نه ساله و تعلیم «وضو و نماز »
و بعد او را رها مىكنند تا نه سالش تمام شود و چون به سن كامل نه سالگى رسيد آداب و ترتيب وضوى كامل و صحيح را به او مىآموزند و از او مىخواهند،
تنبیه کودک در امر نماز(تنبیه خیلی ساده بدون ضرب و شتم )
و در صورت سر پيچى او را ميزنند، و نيز او را دستور مىدهند كه نماز بخواند در صورتى كه سر پيچى كرد او را تنبيه بدنى مىكنند، و چون وضو و نماز را آموخت خداوند عزّ و جلّ او و پدر و مادرش را مورد بخشش و عفو از گناهان قرار ميدهد إن شاء اللَّه.
کودک پنج ساله و هفت ساله و امر به نماز و روزه
امام صادق عليه السّلام فرمود: ما كودكان خود را در حالى كه پنج ساله هستند به خواندن نماز امر مىكنيم، و شما به اطفال خويش وقتى هفت ساله شدند دستور نماز خواندن دهيد. همچنين ما كودكان خود را هنگامى كه هفت ساله شدند به گرفتن روزه امر مىكنيم بدان مقدار كه از يك روز روزه مىتوانند، هر چند تا نصف روز يا بيشتر از آن و يا كمتر از آن باشد، و وقتى تشنگى يا گرسنگى بر ايشان غلبه كرد افطار مىكنند تا به اين ترتيب به گرفتن روزه عادت كنند و توان گرفتن آن را بيابند، و شما نيز فرزندان خود را هنگامى كه نه ساله شدند بگرفتن روزه واداريد هر چقدر از يك روز را كه مىتوانند روزه بگيرند، و وقتى تشنگى بر ايشان غلبه كرد روزه خود را افطار كنند.
مذمت امام در مورد کودک هشت ساله که نماز نمیخواند
از حسن بن قارن روايت كردهاند كه گفت: از امام رضا عليه السّلام پرسيدم يا از امام رضا عليه السّلام پرسيدند و من حاضر بوده و شنيدم كه هر گاه شخصى فرزندش را ختنه كند او يك يا دو روز نماز نمىخواند، آن حضرت پرسيد: آن بچّه چند سال دارد؟ گفت: هشت سال، پس فرمود: سبحان اللَّه (در مقام شگفتى از وقوع امر عجيبى) آيا نماز را ترك مىكند؟ گويد: گفتم: اگر بخواهد نماز بخواند دچار درد و ناراحتى مىشود، فرمود: بهر صورت كه مىتواند نماز بخواند.[3]
دکتر علی حق شناس استاد مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها
[1] - تحف العقول / ترجمه حسن زاده ؛ ؛ ص793
[2] - زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى ؛ ؛ ص991
[3] - من لا يحضره الفقيه ؛ ج1 ؛ ص280