• خانه 
  • ورود 
  • تماس  

قاعده ابراء

06 تیر 1395 توسط مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر

قاعده ابراء
«ابراء» در لغت عرب مصدر باب افعال از مادّه ی «برء» به معناى خلاص شدن آمده است و در باب افعال نیز به معناى خلاص كردن و آزاد كردن مى‌باشد.در اصطلاح حقوقى، «ماده 289 ق. م»، «ابراء» را چنين تعريف كرده است:
ابراء عبارت است از اين كه «داين از حق خود به اختيار صرف نظر نمايد.» ‌و يا به تعبير ديگر، ابراء عبارت است از، اسقاط دين به وسيلۀ داين. با توجه به اين تعريف بلا عوض بودن و مجانى بودن ابراء نيز روشن است.1
بنابر نظر شيخ طوسى(ره)صلحى كه اثر ابراء را دارد مانند صلح بر اسقاط حق يا دين واقعاً ابراء است و احكام ابراء را دارد و از ايقاعات به شمار مى‌آيد و نيازى به قبول ندارد، امّا بنابر قول مشهور چنين صلحى عقد مستقلى است و نيازمند قبول مى‌باشد.2
قول مشهور فقهاى اماميه بر آن است كه ابراء ايقاع مي باشد و بدون موافقت مديون و حتى با رد او تحقق مي یابد، زيرا چنانكه گفته شد حق دينى داراى چهار ركن مي باشد كه عبارت است از حقى كه قائم به دائن و تكليفى كه قائم به مديون و رابطۀ بين آن دو و جزاء است و با از بين بردن جنبه ی مثبت آن از طرف دائن يعنى بوسيلۀ صرف نظر نمودن او از طلب خود حق دينى ساقط مي شود.3
تفاوت ابراء و صلح در این است که ابراء نیازی به ایجاب وقبول ندارد مگر اینکه از طریق صلح واقع شود و اگر حقی را ساقط کرد جایی برای فسخ آن وجود ندارد.4
ابراء از ريشۀ بَرَء و بُرء و بروء گرفته شده و در معانى مختلفى از جمله بيزار كردن از بيمارى، رهانيدن، شفا بخشيدن، بيزار كردن از عيب و رهانيدن از دين به كار مى‌رود. در حقوق ابراء از اعمال حقوقى و از اسباب سقوط تعهدات محسوب مى‌شود كه نتيجه آن، بری شدن ذمه مديون است. اين نتيجه به اعتبارى حاصل اسقاط دين از طرف دائن و به مفهومى ديگر محصول تمليك دين به مديون است. بنابراين در عرف فقها، ابراء به دو مفهوم «اسقاط» و «تمليك» به كار مى‌رود. اسقاط، ساقط كردن حقى است كه شخص بر عهده ديگرى دارد؛ مثل اينكه طلبكار به بدهكار بگويد: تو را از دينى كه نسبت به من دارى، آزاد كردم و تمليك بدين معنى است كه صاحب حق آن را از مالكيت خود خارج كرده و به ملكيت متعهد و مديون درآورد. مانند اينكه دائن به مديون بگويد: آنچه به من بدهكارى به تو بخشيدم. ابراء گاه به صور ديگرى مانند اقرار يا وصيت نيز بيان مى‌شود، مثل آنكه كسى اقرار كند كه فلان شخص به او مديون نيست يا وصيت كند كه با مرگ او دين مديون ساقط و ذمه او آزاد شود. فقها درباره ماهيت ابراء دو نظريه مغاير دارند. بعضى آن را اسقاط حق و برخى ديگر‌تمليك دين به مديون مى‌دانند. اگر اسقاط چشم پوشيدن از حقى باشد كه شخص دارد، متعلق حق دو صورت خواهد داشت:
گاه متعلق حق، عهده و ذمه ی ديگرى است؛ مثل طلبى كه كسى از ديگرى دارد و جايگاه آن ذمه بدهكار است. ذمه يك امر اعتبارى است و همان طور كه جزيرى در تعريف آن مى‌گويد، مقصود از ذمه، تعهد متعلق به انسان است و مراد از قول فقها كه مى‌گويند «در ذمه اوست»، يعنى در نفس او به اعتبار تعهدش موجود است، يعنى كل وجود مديون در برابر دائن متعهد است نه آنكه عضوى خاص از بدنش تعهد داشته باشد، بلكه در حقيقت مجموعه ی دارايى و اعتبار حال و آينده ی او، در گرو اين تعهد است.
ابراء و صلح رابطه تنگاتنگی دارند. در هردو مورد یک طرف از حق خود صرف نظر می کندبا این تفاوت که ابراء نیازی به ایجاب وقبول ندارد مگر اینکه از طریق صلح واقع شود واگر شخص حقی را با ابراء ساقط کند جایی برای فسخ آن وجود ندارد ولی در صلح امکان فسخ وجود دارد.

1.حبیب الله ،طاهری، حقوق مدنی،ج‌2، ص167
2.جمعى ازمؤلفان‌، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام ،مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى،جلد ‌45‌،چاپ اول ،‌ قم- ايران‌، ص 139
3.حسن، امامى، حقوق مدنى ، جلد اول ، انتشارات اسلامية، تهران - ايران،ص333

4. روح اللّه ،موسوى خمينى ، مترجم: على اسلامى، تحرير الوسيلة ،جلد دوم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ايران، 1425 ه‍ ق ،ص44

برگرفته از پایان نامه خانم اعظم خطیری(طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها و استاد مدارس علمیه)

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: ابراء سلم صفح صلح عَفْو

موضوعات: پایان نامه ها لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تبادل لینک

جستجو

معرفی اساتید مرکز

معرفی مرکز تخصصی

مرکز تخصصی نرجس خاتون (س) در سال تحصیلی 1376 فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز در حال حاضر دارای 114 طلبه جاری در دوره حضوری و غیر حضوری در رشته تفسیر و تعداد 10نفر از اساتید مبرز و مهذب می باشد. شایان ذکر است این مرکز دارای رتبه اول المپیاد علمی آموزشی کشوری در سال 97-96 و نیز رتبه دوم المپیاد علمی آموزشی،کشوری در سال 96-95 و رتبه اول کشوری چهارمین دوره مسابقات پژوهشی رشد می باشد. شماره تماس: 03145349406

موتور جستجوی امین

موتور جستجوی امین

ابزار نظرسنجی

نظرسنجی

پر بیننده ترین مطالب

  • سه داستان کوتاه از شهید مدرس (5.00)
  • (5.00)
  • قطعه ای از خاک بهشت (5.00)
  • معرفی کوتاه و زندگینامه پروین اعتصامی (5.00)
  • ای مهربان امام...! (5.00)

السلام علیک

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک، علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

موضوعات

  • همه
  • آموزش
  • آیينه خدا
  • اخبار مرکز تخصصی
  • اهل بیت علیهم السلام
    • امام حسن علیه السلام
    • امام حسین علیه السلام
    • امام علی علیه السلام
    • امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
    • امام کاظم علیه السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
  • بانوی کربلا
  • برتر از هزار ماه
  • برترین بانوی جهان
  • به قلم طلبه
  • تقویم تاریخ
  • تولید ملی
  • جمعه های دلتنگی
  • خانه ی کتاب
  • خانواده
  • در محضر استاد
  • رأفت
  • روایت
  • سبک زندگی
    • سبک زندگی عاشورایی
    • سبک زندگی فاطمی
  • شهر خوبان
  • عمومی
  • فضائل حضرت علی علیه السلام
  • كوچه باغ شعر
  • ماه شهادت
  • معرفت
  • من انقلابي ام
  • من یک دختر مسلمانم
  • نمونه سؤال
    • اصول مظفر
  • نوروز
  • هدایت
  • همگام با مشاور
    • ازدواج
    • تربیت فرزند
  • ياران ناب
  • پایان نامه ها
  • پژوهش
    • اخبار
    • پايان نامه

آخرین مطالب

  • از خداوند طلب فرزند صالح و سالم کنید.
  • دشمن تمام توانش را گذاشت تا در عرصه فرهنگی ما را زمین بزند
  • برگزاری مراسم جشن به مناسبت میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص)
  • فوت مهسا امینی بهانه هدف گرفتن اصل حجاب، اسلام و انقلاب بود
  • هنگام مرگ همه اعمال قطع می شود به جز، سه عمل
  • همایش طلایه داران عفاف و حجاب
  • دحوالارض روزی خاص در ذی القعده
  • بنیانگذار مذهب شیعه
  • نهی از نزدیک شدن به فحشا و منکرات
  • نهی از بی مهری به فرزندان
  • منظور از واژه ی «اف» چیست؟
  • وجوب احسان به والدین
  • بیان حرمت شرک
  • اهمیت پژوهش در کلام مقام معظم رهبری
  • کارگاه تخصصی " مهارت ها، با تاکید بر کاهش تعارضات زناشویی
  • جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) سال 99
  • پنجمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • چهارمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • سومین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • دومین نشست جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی

آمار

  • امروز: 1289
  • دیروز: 4305
  • 7 روز قبل: 8937
  • 1 ماه قبل: 24289
  • کل بازدیدها: 884005

آرشیو مطالب

  • آبان 1401 (2)
  • مهر 1401 (3)
  • تیر 1400 (2)
  • خرداد 1400 (1)
  • فروردین 1400 (7)
  • بهمن 1399 (6)
  • دی 1399 (8)
  • آذر 1399 (1)
  • آبان 1399 (3)
  • مهر 1399 (4)
  • شهریور 1399 (3)
  • تیر 1399 (9)
  • بیشتر...

خانه ی کتاب

پیوند ها

  • شور شیرین
  • خادم الرضا
  • حضرت عشق
  • کجاست پسرفاطمه(عج)!؟
  • وبلاگ طلایی
  • وبلاگ مذهبی علمدار کربلا
  • ˙•▪●* وبلاگ اهل البیت (ع) *●▪•˙
  • بیت الشهدا
  • علیرضا قهرمان نیا(پژوهشگر رشد فردی و سازمانی)
  • مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها تهران
  • نگاه خدا
  • زمینیانی همچون فرشته
  • چادری ها محبوب ترند
  • باران نور
  • پایگاه چهارده معصوم
  • مادران گمنام
  • سیده نفیسه خاتون
  • مدرسه علمیه الزهرا (س) گلدشت
  • الصلوة
  • قاصدک
  • دختر چادریا
  • آوای شاپرک ها
  • مرکز تحقیقاتی اسلام ناب
  • احیای دین و قرآن-شهدا و دفاع مقدس و نسل جوان متعهد
  • ما را مدافعان حرم آفریدند
  • عشق آسمانی
  • فروشگاه گلد داک
  • امانت های آسمانی
  • مدافعین حرم
  • بررسی مشکلات اجتماعی
  • کانون اهل قلم لرستان
  • وبلاگ شخصی سید موسوی
  • عاشقان حسین علیه السلام
  • مصباح الهدی
  • مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)
  • فاطر
  • تماس