قبل از هر انتخاب
قبل از اینکه انسان دست به هر انتخابی بزند برخی امور، راهکارهای مناسبی برای انتخاب احسن محسوب می شوند؛ راهکارهایی که حسن انتخاب انسان را تضمین می کنند. این راهکارها گاه در مرحله گزینش به یاری انسان می آیند ومبنای یک گزینش صحیح قرار می گیرند وگاه به عنوان اصولی برای ارزشگذاری یک انتخاب نقش ایفا می کنند. به طور مثال توجه به اینکه انتخاب ما چه اهدافی را محقق می کند وآیا با اهداف متعالی که قرآن برای انسان ترسیم کرده مطابقت دارد یا نه، خود اصلی اساسی در انتخاب محسوب می شود ویا این که آیا انتخاب ما با اصولی که در قرآن ارزش محسوب می شود، هماهنگی دارد یا نه، آیا موجب رشد انسان می شود، آیا اصل آزادی ویا اصولی چون خودباوری و شناخت در آن لحاظ شده است؟
در ادامه نگاهی اجمالی به دو دسته از اصول ومبانی قرآنی یک انتخاب احسن خواهیم داشت.
«وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً؛ و پاسى از شب را بيدار باش و تهجّد و عبادت كن، و اين وظيفهاى افزون براى توست، باشد كه پروردگارت تو را به مقامى محمود و پسنديده برانگيزد.»
دل شب بهترين زمان براى عبادت است. «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ» و مقامات پسنديده معنوى، در سايهى عبادت و عبوديّت پيدا مىشود. «مَقاماً مَحْمُوداً» تا كسى خود گامى به سوى كمال برندارد، خداوند او را به مقامى نمىرساند. (خداوند در این آیه می فرمایند:) باشد كه در پرتو اين عمل، خداوند تو را به «مقام محمود» مبعوث كند.» (عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً)
وبرای رسیدن به مقام محمود که بی شک درگرواعمال انسان است اصول و معیارهایی در بطن ومتن قرآن وجود دارد که به اختصار برخی را یاد آور می شویم.
قسمتی از پایان نامه خانم محبوبه طاهری (طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)