• خانه 
  • ورود 
  • تماس  

​اشتراک فقه وحقوق درمستقل بودن عقدصلح

13 تیر 1395 توسط مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر

علما به این مطلب اذعان دارندکه اولا در مورد صلح نصوصی یافت می شود که بربیع عاریه واجاره وهبه منطبق نیست. مثل روایت دو مردی که طعامی نزد یکدیگر داشتند و مقدار آن مجهول بود بر بیع دلالت ندارد زیرا دو عوض مجهولند و از این جهت که عطای مجانی در آن نیست هبه نمی باشد و عاریه واجاره نیز به آن اطلاق نمی گردد زیرا تملیک منفعت نیست ومنطبق برهیچ یک از معاملات نمی گردد وچاره ای نیست که عقدی مستقل باشد. ثانیاً :عقد صلح آشتی و توافق دو طرف است. ولی منشأ سایر عقود عناوین دیگری می باشد و صرف اشتراک در اثر چیزی را از واقع خارج نمی کند و چون منشا عقد صلح با سایر عقود متفاوت است اطلاق بیع وغیره برآن صحیح نیست ونظریه تفریع که در جواهر به شیخ طوسی نسبت داده شده رد می گردد. ثالثاً ثمره این بحث در آثار مترتب براین عناوین روشن می گردد، مثلاً اگر قائل باشیم که صلح عین مال به عوض مال بیع است که خیار مجلس درآن ثابت است در غیر این صورت بیع نیست و بنا نیست که خیار اختصاص به بیع داشته باشد و در غیر معاملات جاری نباشد.
نتیجه این که آثار و أحكام مختصّ به هر عنوانی بر همان عنوان جاری می شود نه برچیزی که فائده آن را داردو شکی نیست که عنوان صلح و بيع و إجاره و هبه و عاريه مختلفند وحکم یکی بر دیگری ملحق نمی شود گرچه نتیجه وفائده هردو یکسان است.1
قال العلّامة رحمه الله:« الصلح عند علمائنا أجمع عقدٌ قائمٌ بنفسه …علامه رحمه الله: صلح نزد تمام علمای ما عقد قائم به ذات می باشد و فرع عقد دیگری نمی باشد. زیرا برای تبعیت از عقد دیگری دلیلی وجود ندارد. عرف از عنوان صلح چیزی را می فهمد که با مفهوم سائر معاملات مغایرت.2
خلاصه اینکه آثارواحکام مختص به هر عنوانی جاری نمی شود مگر به همان عنوان، نه بر هر چیزی که فائده آن عنوان را بدهدوشکی نیست که عناوین صلح و بيع و اجاره و هبه و عاريه مختلفند وحکم یکی به دیگری ملحق نمی شود گرچه نتیجه وفائده هر دو یکسان می باشد واشتراک در فائده ضرری به استقلال صلح نمی زند و در شرع برای صلح در لغت و شرع مفهوم خاصی در نظر گرفته شده و در کتاب و سنت مفهوم آن از مفاهیم دیگر متمایز گردیده است.3
دلیل شیخ طوسی بر مستقل بودن صلح این است که صلح دارای صیغه خاص و با عقود دیگر در حکم مخالف است. همچنین طلب بیع اقرار است ولی طلب صلح اقرار نیست وصلح در مجهول جایز ولی در بیع جایز نیست.4
افرادی که به مستقل بودن صلح تصریح کرده اند عبارتند از: محمدبن مکی عاملی در الدروس الشرعية في فقه الإمامية5 و يحيى بن سعيد، حلّى در الجامع للشرائع6 جمال الدین حلی در المقتصر من شرح المختصر 7؛ مقدادبن عبد اللّه سيورىحلّى در التنقيح الرائع لمختصر الشرائع 7علامه اسدى، حلیّدر مختلف الشيعة في أحكام الشريعة 8.
مشهوروعلامه حلی قائل به مستقل بودن این عقد هستند گرچه فائده عقود دیگر راداشته باشد.9
می توان نتیجه گرفت صلح عقدی مستقل می باشد، چون مواردی در فقه یافت می شود که قابل انطباق بر عاریه وهبه و غیره برآن جاری نیست و منشأ آن تراضی می باشد. در شرع مفهوم خاصی برای این موارد در نظر گرفته شده است که صلح نام دارد.

برگرفته از پايان نامه خانم اعظم خطيري(طلبه مركز تخصصي تفسير و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)

1.غلام رضا ذاکر صالحی ، مبانی قرار دادهای نامعین ،چاپ اول ،نشر میزان ، 1388،ص144
2.حسن، موسوی بجنوردي، همان کتاب، ج‌5، ص 13‌
3.محمد كاظم مصطفوى، فقه المعاملات، چاپ اول ،دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ايران، 1423 ه‍ ق ص: 485
4.مفلح بن حسن صيمرى ،غاية المرام في شرح شرائع الإسلام، 4 جلد، دار الهادي، بيروت - لبنان، اول، 1420 ه‍ ق، ص: 222
5.محمد بن مكى عاملى، شهيد اول،الدروس الشرعية في فقه الإمامية، جلد سوم، چاپ دوم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، 1417 ه‍ ق، ص: 327
6.يحيى بن سعيد،‌ حلّى ،جامع للشرائع،چاپ اول،‌مؤسسة سيد الشهداء العلمية‌،1405ه ق،ص306


7.جمال الدين، حلّى ، المقتصر من شرح المختصر، مجمع البحوث الإسلامية، مشهد - ايران، اول، 1410 ه‍ ق ص: 198
8.مقدادبن عبد اللّه سيورىحلّى،التنقيح الرائع لمختصر الشرائع، جلد دوم، چاپ اول،كتابخانه آية الله مرعشى نجفى ره، قم-ايران،1404ه‍ ق،ص 199
9.حسن بن يوسف بن مطهر اسدى، حلّى، علامه، مختلف الشيعة في أحكام الشريعة، جلد ششم، چاپ دوم ،دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ايران، 1413 ه‍ ق ص: 213

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: عقد صلح پایان نامه فقه و اصول ​اشتراک فقه وحقوق

موضوعات: پایان نامه ها لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تبادل لینک

جستجو

معرفی اساتید مرکز

معرفی مرکز تخصصی

مرکز تخصصی نرجس خاتون (س) در سال تحصیلی 1376 فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز در حال حاضر دارای 114 طلبه جاری در دوره حضوری و غیر حضوری در رشته تفسیر و تعداد 10نفر از اساتید مبرز و مهذب می باشد. شایان ذکر است این مرکز دارای رتبه اول المپیاد علمی آموزشی کشوری در سال 97-96 و نیز رتبه دوم المپیاد علمی آموزشی،کشوری در سال 96-95 و رتبه اول کشوری چهارمین دوره مسابقات پژوهشی رشد می باشد. شماره تماس: 03145349406

موتور جستجوی امین

موتور جستجوی امین

ابزار نظرسنجی

نظرسنجی

پر بیننده ترین مطالب

  • عظمت علمی حضرت عبد العظیم علیه السلام (5.00)
  • گوشه ای از فضایل اخلاقی امام علی علیه السلام (5.00)
  • شناخت حقيقت ولايت و ولي امر زمانه خود (5.00)
  • تكيه گاه (5.00)
  • هدایت (5.00)

السلام علیک

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک، علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

موضوعات

  • همه
  • آموزش
  • آیينه خدا
  • اخبار مرکز تخصصی
  • اهل بیت علیهم السلام
    • امام حسن علیه السلام
    • امام حسین علیه السلام
    • امام علی علیه السلام
    • امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
    • امام کاظم علیه السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
  • بانوی کربلا
  • برتر از هزار ماه
  • برترین بانوی جهان
  • به قلم طلبه
  • تقویم تاریخ
  • تولید ملی
  • جمعه های دلتنگی
  • خانه ی کتاب
  • خانواده
  • در محضر استاد
  • رأفت
  • روایت
  • سبک زندگی
    • سبک زندگی عاشورایی
    • سبک زندگی فاطمی
  • شهر خوبان
  • عمومی
  • فضائل حضرت علی علیه السلام
  • كوچه باغ شعر
  • ماه شهادت
  • معرفت
  • من انقلابي ام
  • من یک دختر مسلمانم
  • نمونه سؤال
    • اصول مظفر
  • نوروز
  • هدایت
  • همگام با مشاور
    • ازدواج
    • تربیت فرزند
  • ياران ناب
  • پایان نامه ها
  • پژوهش
    • اخبار
    • پايان نامه

آخرین مطالب

  • از خداوند طلب فرزند صالح و سالم کنید.
  • دشمن تمام توانش را گذاشت تا در عرصه فرهنگی ما را زمین بزند
  • برگزاری مراسم جشن به مناسبت میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص)
  • فوت مهسا امینی بهانه هدف گرفتن اصل حجاب، اسلام و انقلاب بود
  • هنگام مرگ همه اعمال قطع می شود به جز، سه عمل
  • همایش طلایه داران عفاف و حجاب
  • دحوالارض روزی خاص در ذی القعده
  • بنیانگذار مذهب شیعه
  • نهی از نزدیک شدن به فحشا و منکرات
  • نهی از بی مهری به فرزندان
  • منظور از واژه ی «اف» چیست؟
  • وجوب احسان به والدین
  • بیان حرمت شرک
  • اهمیت پژوهش در کلام مقام معظم رهبری
  • کارگاه تخصصی " مهارت ها، با تاکید بر کاهش تعارضات زناشویی
  • جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) سال 99
  • پنجمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • چهارمین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • سومین نشست "جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی"
  • دومین نشست جریان شناسی منافقین در سیره ی فاطمی

آمار

  • امروز: 1235
  • دیروز: 4305
  • 7 روز قبل: 8937
  • 1 ماه قبل: 24289
  • کل بازدیدها: 884005

آرشیو مطالب

  • آبان 1401 (2)
  • مهر 1401 (3)
  • تیر 1400 (2)
  • خرداد 1400 (1)
  • فروردین 1400 (7)
  • بهمن 1399 (6)
  • دی 1399 (8)
  • آذر 1399 (1)
  • آبان 1399 (3)
  • مهر 1399 (4)
  • شهریور 1399 (3)
  • تیر 1399 (9)
  • بیشتر...

خانه ی کتاب

پیوند ها

  • شور شیرین
  • خادم الرضا
  • حضرت عشق
  • کجاست پسرفاطمه(عج)!؟
  • وبلاگ طلایی
  • وبلاگ مذهبی علمدار کربلا
  • ˙•▪●* وبلاگ اهل البیت (ع) *●▪•˙
  • بیت الشهدا
  • علیرضا قهرمان نیا(پژوهشگر رشد فردی و سازمانی)
  • مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها تهران
  • نگاه خدا
  • زمینیانی همچون فرشته
  • چادری ها محبوب ترند
  • باران نور
  • پایگاه چهارده معصوم
  • مادران گمنام
  • سیده نفیسه خاتون
  • مدرسه علمیه الزهرا (س) گلدشت
  • الصلوة
  • قاصدک
  • دختر چادریا
  • آوای شاپرک ها
  • مرکز تحقیقاتی اسلام ناب
  • احیای دین و قرآن-شهدا و دفاع مقدس و نسل جوان متعهد
  • ما را مدافعان حرم آفریدند
  • عشق آسمانی
  • فروشگاه گلد داک
  • امانت های آسمانی
  • مدافعین حرم
  • بررسی مشکلات اجتماعی
  • کانون اهل قلم لرستان
  • وبلاگ شخصی سید موسوی
  • عاشقان حسین علیه السلام
  • مصباح الهدی
  • مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)
  • فاطر
  • تماس