معانی اسرائیل
برای اسرائیل معانی مختلفی بیان شده است از جمله:
- بنده و برگزیده خدا؛ گروهی قائلند که کلمه اسرائیل غیر عربی است و در زبان سریانی به معنی برگزیده خدا یا بنده خدا است وترکیب شده از اسرا به معنی «عبد» یا «خالص و برگزیده» و ایل به معنی خدا.[1] در کتاب التحقیق نیز این کلمه نزدیک به کلمه عبدالله ترجمه شده است.[2]
- سیر کننده در شب؛ برخی معتقدند لفظ اسرائیل مشتق از «سراء» به معنی سیر در شب است؛ بر اساس آنچه در تورات آمده[3] یعقوب برای برکت گرفتن از پدر خود را به جای برادرش «عیسو» به پدر عرضه کرد و از او برکت گرفت و از ترس عیسو روزها مخفی میشد و شب از خانه بیرون میآمد بدین جهت او را اسرائیل نام نهادند.[4]
- اسیر کننده جن؛ طبق روایتی از کعبالاحبار[5] چون حضرت یعقوب اولین کسی بود که وارد بیت المقدس میشد و آخرین کسی بود که خارج میشد، در یکی از شب های تاریک دید که جنّی چراغهای بیت المقدس را خاموش می کند، یعقوب او را به یکی از ستونهای مسجد بست و چون اسم او ایل بود یعقوب را اسرائیل نامیدند.[6]
- مبارز با خدا یا کسی که بر خدا غلبه کرده است، بر این اساس اسرائیل لغتی است عبری به معنای محارب با خدا، بر اساس آنچه در تورات آمده[7]: شبی که یعقوب با فرشته کشتی گرفت، فرشته گفت: پس از این باید اسرائیل نامیده شود چرا که با خدا کشتی گرفته و بر او غالب شده است.[8]
قسمتی از پایان نامه خانم شهبازی طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها
[1]- دایرة المعارف قرآن کریم، تهیه و تدوین مرکز فرهنگ و معارف قرآن، ج3، قم، بوستان کتاب، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، 1382، ص220
[2]- حسن، مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج1، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1368، ص85
[3]- کتاب مقدس، چاپ اول، 1996، سفر پیدایش، فصل 27، ص31
[4]- محمد، خزائلی، اعلام قرآن، چاپ پنجم، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1378، ص120
1- او یهودی به ظاهر مسلمان شدهای است که در ترویج اسرائیلیات نقش بسزایی داشته و در مورد او سخن خواهیم گفت. (مصنف)
2- حمید، محمدقاسمی، اسرائیلیات و تاثیر آن بر داستانهای انبیاء در تفاسیر قرآن، چاپ اول، تهران، انتشارات سروش، 1380، ص7
[7]- کتاب مقدس، سفر پیدایش، فصل 32، ص39
[8]- محمد، خزائلی، همان کتاب، ص120- محمدهادی، معرفت، تفسیر و مفسران، همان، ج2، ص70- محمدتقی، دیاری، پژوهشی در باب اسرائیلیات در تفاسیر قرآن، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1379، ص77