تعریف وقف در کلام شیخ ایروانی
وقف انشایی است که متضمن حبس کردن عین و نگه داشتن آن و باز کردن را ه برای استفاده از منافع و ثمره آن برای دیگران و یا برای عده خاص می باشد. و وقف بلا اشکال از نظر شرعی جایز می باشد.
ارکان وقف:
وقف بر دو نوع است:
1. وقف خاص: که موقوف علیه خاص دارد و دارای سه رکن است: 1.خود واقف2.عین موقوف3.موقوف علیهم
2. دقف عام: که موقوف علیه شخص خاصی نیست و این همان جایی است که قبول نیاز ندارد و دارای حالت ایقاع می باشد مثلا دستگاه آب سرد کنی را در پیاده رو می گذارند تا فرادی که در این پیاده حرکت می کنند تابستان از آبش بهره ببرند و مانن وقف مساجد که در واقع موقوف علیهم خاصی ندارند که در این صورت این وقف دارای دو رکن خواهد بود.
روایاتی دلنشین از حضرت عیسی علیه السلام
حضرت عيسى عليه السلام : خادِمي يَدايَ و دابَّتي رِجلاىَ و فِراشِي الأرضُ و وِسادِي الحَجَرُ و دِفئي فِي الشِّتاءِ مَشارِقُ الأرضِ . . . . أبيتُ و لَيسَ لي شَى ءٌ و أصبِحُ و لَيس لي شَى ءٌ و لَيسَ عَلى وَجهِ الأرضِ أحَدٌ أغنى مِنّي ؛
حضرت عيسى عليه السلام :خدمت كار من دو دست من است و مركبم دو پاى من و بسترم زمين و بالشم سنگ و گرمابخشم در زمستان مكان هاى آفتابگير . . . . شب و روز خود را با نادارى سپرى مى كنم و با اين حال روى زمين ، هيچ كس توانگرتر و بى نيازتر از من نيست .
بحار الأنوار ، ج 14 ، ص 239 .
حضرت عيسى عليه السلام : الدُّنيا قَنطَرَةٌ فاَعبُروها و لا تَعمُرُوها ؛
حضرت عيسى عليه السلام :دنيا پل است ؛ از آن بگذريد و آبادش مسازيد .
الأمالى ، مفيد ، ص 43 .
حضرت عيسى عليه السلام : بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّ الأجرَ مَحرُوصٌ عَلَيهِ و لايُدرِكُهُ إلاّ مَن عَمِلَ لَهُ ؛
حضرت عيسى عليه السلام :راست مى گويمتان: همه خواهان مزدند، و تنها كسى به آن مى رسد كه براى آن كار كند .
ميزان الحكمه ، ح 22083 .
حضرت عيسى عليه السلام : طُوبى لِلَّذينَ يَتهَجَّدونَ مِن اللَّيلِ ، اُولئكَ الّذينَ يَرِثونَ النُّورَ الدّائِمَ ؛
حضرت عيسى عليه السلام :خوشا آنان كه پاسى از شب را به عبادت مى گذرانند ؛ آنان كسانى اند كه نورى ماندگار به ارث مى برند .
تحف العقول ، ص 510 .
حضرت عيسى عليه السلام : إنَّ الشَّجَرَةَ لاتَكمُلُ إلاّبِثَمَرَةٍ طَيِّبَةٍ كَذلِكَ لايَكمُلُ الدِّينُ إلاّ بِالتَّحَرُّجِ عَنِ المَحارِمِ ؛
حضرت عيسى عليه السلام :درخت كامل نمى شود مگر با ميوه اى گوارا . همچنين دين دارى كامل نمى شود مگر با دورى از حرام ها .
همان ، ص 511 .
حضرت عيسى عليه السلام : إيّاكُم وَالنَّظرَةَ فَإنَّها تَزرَعُ فِي القُلُوبِ الشَّهوَةَ و كَفى بِها لِصاحِبِها فِتنةً ؛
حضرت عيسى عليه السلام : زنهار از نگاه [بد] كه بذر خواهش را در دل مى افشاند ، و نگاه كننده را همين فتنه بس است .
همان ، ص 502
حضرت عيسى عليه السلام : طُوبى لِلمُصلِحينَ بَينَ النّاسِ ، اُولئكَ هُمُ المُقَرَّبونَ يَومَ القِيامَةِ ؛
حضرت عيسى عليه السلام :خوشا به حال اصلاح كنندگان ميان مردم ؛ اينان در روز قيامت مقرّبان اند .
همان ، ص 501
احیای ایام غدیریه
خدای متعال جهت هدایت بشر از تمام ظرفیت های هستی بهره گرفته است تا بشر به تکامل خود برسد. در این میان اعتقادات مهم ترین رکن هدایت است. روح اعتقادات نیز بحث امامت است. در قرون متمادی پیروان اهل بیت علیهم السلام برای تعمیق و گسترش مبحث امامت چه در گستره شعور و چه در گستره شعار اقدامات منحصر به فردی را پایه گذاری کرده اند. در این میان فرهنگ سازی برای استفاده از ایام سرور اهل بیت علیهم السلام برای تعمیق و گسترش تشیع جای خالی خود را نشان می دهد.
خداوند متعال تکویناً ایام غدیر را مملؤ از مهم ترین شأن نزول های آیات و روایات اعتقادی مسلمین قرار داده است و بدون این که نیاز به مناسبت سازی باشد ، ایام بسیار شاد و اعیاد بسیار مهم همراه با مهم ترین مباحث اثبات حقانیت شیعه را در غدیر و ایام قبل و بعد از آن قرار داده است.
و اما مناسبتهاى مهم ایّام غدیریّه:
?9 ذی الحجه: جریان مهم سدّالابواب
?10ذی الحجه: عید قربان، تکرار حديث شریف ثقلين، ابلاغ سوره برائت
?12ذی الحجه: اعطاى ودايع نبوّت به اميرالمؤمنين صلواتاللهعلیه
?13ذی الحجه: نزول لقب اميرالمؤمنين براى حضرت على صلواتاللهعلیه
?14ذی الحجه: بخشش فدك به حضرت زهرا صلواتاللهعلیها
? 15ذی الحجه: میلاد امام هادى صلواتاللهعلیه (صاحب زيارت جامعۀ کبیره و زيارت غديريّه)
?نزول آيههای ابلاغ ولایت
?17ذی الحجه: نزول آيۀ محبت
?حماسه جاوید غدیر
?آشنایی با خطبه غدیر
?استمرار امامت از غدیر تا ظهور
?آغاز خلافت ظاهری امیر المؤمنین علیه السلام، عید ادیان
?22ذی الحجه: واقعه هرشا
?24ذی الحجه: نزول آيۀ ولايت
?24ذی الحجه: نزول آيۀ مباهله
?24ذی الحجه: صدور حديث كساء
?24ذی الحجه: نزول آیه تطهیر
?21ذی الحجه: حدیث بساط
?25ذی الحجه: نزول سوره هل اتی(انسان)
?25ذی الحجه: ميلاد امام كاظم صلواتاللهعلیه
لازم است در این ایام نیز مانند ایام عزاداری در جهت معرفت افزایی نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام استفاده بهینه کرد و همانطور که خداوند متعال و پیامبرش به ما امر کرده اند مبلغ غدیر باشیم.
درسنامه ایام غدیریه،گروه پژوهش ستاد غدیریه،ص 7
مناظره امام محمد باقر علیه السلام با عالم نصرانی
امام صادق علیه السلام روایت می کند: «جلوی کاخ هشام بن عبدالملک بن مروان میدانی قرار داشت که در منتهای میدان جماعت کثیری دیدیم که نشسته اند، پدرم پرسید: که ایشان کیستند؟ حاجب هشام گفت: اینان قسّیسان و رهبانان نصرانی اند در این کوه عالمی دارند که داناترین علمای ایشان است و هر سال یک مرتبه نزد او می آیند و مسادل خود را از او سؤال می کنند و امروز برای آن جمع شده اند.
پس پدرم به نزد ایشان رفت و من نیز با او رفتم. پدرم سر خود را به جامه پیچید که او را نشناسند و با آن گروه نصاری به آن کوه بالا رفت، و چون نصاری نشستند پدرم نیز در میان ایشان نشست. و آن ترسایان معمر شده بود و از پیری، ابروهای او بر دیده اش افتاده بود. پس ابروهای خود را بر حریر زردی بر سر بست و دیده های خو را به حرکت در آورد. و به سوی حاضران نظر کرد، و چون خبر به هشام رسید که آن حضرت به دیر نصاری رفت، کسی از مخصوصان خود فرستاد که آن چه میان ایشان و آن حضرت می گذرد او را با خبر دهد. چون نظر آن عالم به پدرم افتاد گفت: تو از مایی یا از امت مرحومه؟ حضرت فرمود: بلکه از امت مرحومه ام. پرسید که : از علمای ایشان یا از جهال ایشان؟ فرمود که : از جهال ایشان نیستم؛ پس بسیار مضطرب شد و گفت: من از تو سوال کنم یا تو من سوال می کنی؟
پدرم فرمود: تو سوال کن. نصرانی گفت: ای گروه نصاری، غریب است که مردی از امت محمد بن می گوید که از من سوال کن، سزاوار است که مساله ای چند از او بپرسم،
پس گفت: ای بنده ی خدا، خبر ده مرا از ساعتی که نه از شب است و نه از روز؟
پدرم فرمود: مابین طلوع صبح است تا طلوع آفتاب.
گفت: پس از کدام ساعتها است؟
پدرم فرمود که : از ساعات بهشت است و در این ساعت بیماران ما به هوش می آیند و دردها ساکن می شود و کسی را که شب خواب نبرد، در این ساعت به خواب می رود و حق تعالی این ساعت را موجب رغبت رغبت کنندگان به سوی آخرت گردانیده و از برای عمل کنندگان برای آخرت دلیل واضحی ساخته و برای انکار کنندگان و متکبران که عمل برای آخرت نمی کنند حجتی گردانیده،
نصرانی گفت: راست گفتی، مرا خبر ده از آنچه دعوا می کنید که اهل بهشت می خورند و می آشامند و از ایشان بول و غایط جدا نمی شود، آیا در دنیا نظیر آن هست؟
حضرت فرمود: بلی جنین در شکم مادر می خورد از آنچه مادر او می خورد و از او چیزی جدا نمی شود.
نصرانی گفت: تو نگفتی که من از علمای ایشان نیستم؟
حضرت فرمود که من گفتم: از جهال ایشان نیستم.
نصرانی گفت: مرا خبر ده از آنچه دعوا می کنید که میوه های بهشت برطرف نمی شود هرچند از آن تناول می کنند باز به حال خود هست، آیا در دنیا نظیری دارد؟
حضرت فرمود که بلی نظیر آن در دنیا چراغ است که اگر صد هزار چراغ از آن بیفروزند کم نمی شود و همیشه هست.
نصرانی گفت: از تو مساله ای سوال می کنم که نتوانی جواب گفت.
حضرت فرمود: سوال کن؟
نصرانی گفت: مرا خبر ده از مردی که با زن خود نزدیکی کرد و آن زن به دو پسر حامله شد و هر دو در یک ساعت متولد شدند و در یک ساعت مردند و در وقت مردن یکی پنجاه سال از عمر او گذشته بود و دیگری صد و پنجاه سال زندگانی کرده بود؟
حضرت فرمود که: آن دو فرزند عٌزیز و عزر بودند که مادر ایشان در یک شب در یک ساعت حامله شد و در یک ساعت متولد شدند و سی سال با یکدیگر زندگانی کردند، پس حق تعالی عزیز را میرانید و بعد از صد سال او را زنده کرد و بیست سال دیگر با برادر خود زندگانی کرد و هر دو در یک ساعت فوت شدند.
پس آن نصرانی برخاست و گفت: از من داناتری را آورده اید که مرا رسوا کند؟! به خدا سوگند که تا این مرد در شام است دیگر من با شما سخن نخواهم گفت، هرچه خواهید از او سوال کنید.
منتهی الامال شیخ عباس قمی ،نشر مؤمنین، چاپ سپهر،اول،1379، ج2،صص223 و 224.
مـروري بـر مـراقـبات مـاه ذي الـحـجـة الـحـرام
باید دانست که:
* مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در « المراقبات » در عظمت این ماه فرموده است که :
… این ماه جداً عظیم است و برای مراقبین در این منزل مواقفی است که به حکم عبودیت و حق مراقبت ، واجب
است که با غفلت داخل آن نشوند و حرمت آن را ضایع نسازند …
* این ماه برای وصول به مراتب « ولایت » برای اهل معرفت و سالکین حقیقی الی الله ، فرصت بسیار گرانبهائی به شمار می رود .
* ماه ذیحجة الحرام فرصت بسیار مغتنمی و استثنائی برای قطع وابستگی ها و دلبستگی های غیر الهی در جهت ایجاد شایستگی ها و قابلیت های توحیدی در جادهء ولایت برای وصول به مرتبهء توحید است .
* بزرگترین عید تاریخ بشریت یعنی عید سعید غدیر در این ماه همچون خورشید در تمام ایام سال می درخشد و انوار ملکوتی آن عطر معنویت را بر تمام عرصه هستی می فشاند .
* آیه 203 سوره مبارکه آل عمران « و اذکر الله ایام معدودات » تاویل به دهه اول این ماه شده است .
اعمال ویژه روز اول :
* روز حصول حضرت ابراهیم به مرتبه خلیل الهی است .
* روز عقد و ازدواج فرخنده و پر برکت حضرت علی علیه السلام با فاطمة الزهرا سلام الله علیها می باشد .
1- غسل که دارای آثار باطنی و ولائی خاص است .
2- نماز حضرت زهرا سلام الله علیها
3- روزه
* روزه روز اوّل بنابر روایات معادل 80 ماه روز به حساب می آید
اعمال ویژه دههء اول
* این دهه اتمام میقات خداوند با حضرت موسی علیه السلام می باشد .
* پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در اهمیت این دهه فرموده است که : ایامی پاکیزه تر و پر اجر تر از دههء اول ماه ذیحجهنزد خدا وجود ندارد ، سئوال شد حتی جهاد در راه خدا ؟ حضرت جواب فرمودند که حتی جهاد در راه خدا
1- نماز مخصوص دهه اول :
* این نماز بنابر روایات آثار باطنی ویژه ای دارد که اداء کنندهء آن را شریک حاجیان بیت الله الحرام می کند
* این نماز دو رکعت می باشد که بعد از نماز مغرب و نافله های آن اداء می شود و در هر رکعت یک حمد + یک توحید + ( آیهء 142 اعراف ) و واعَدنا موسی ثلاثینَ لیلةً وَ اَتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اربَعینَ لیلةً و قال موسی لِاَخیهِ هارُونَ اخلُفنی فی قَومی و اَصلِح وَ لا تَتّبِع سَبیلَ المفسدین
* در قنوت این نماز شایسته است که خوانده شود : اللهمَّ ارزُقنی حَجَّ بَیتِکَ الحرامِ و زیارَةَ قبرِ نبیّکَ و الائِمةَ المعصومینَ
علیهمُ السلامُ فی عامی هذا و فی کلِّ عامٍ
2- روزه
* روزه 9 روز اول این ماه از سوی ائمه هدی علیهم السلام بسیار تاکید و سفارش شده و برای آن آثار و ثمرات چشم گیری
ذکر شده است .
3- ذکر تهلیلات ویژه از حضرت علی علیه السلام :
* مرحوم علامه قدس سره در صفحه 31 جلد 6 معاد شناسی آن را سفارش کرده و آثار خاصی برای آن ذکر فرموده اند :
* در ده روز اول این ماه هر روز 10 بار با توجه ذکر شود :
* لَا الهَ الَّا اللـهُ عَدَدَ اللَّيالِي وَ الدُّهورِ ، لا الهَ الَّا اللـهُ عَدَدَ اَمواجِ البُحُورِ ، لا الَه الَّا اللـهُ رَحْمَتُهُ خَيرٌ مِمّا يَجْمَعُونَ ،
لا اِلهَ الَّا اللـهُ عَدَدَ الشَّوكِ وَ الشَّجَرِ ، لا الهَ اِلّا اللـهُ عَدَدَ الشَّعرِ وَ الْوَبَرِ ، لا اِلهَ الَّا اللـهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ ، لا الهَ الّا اللـهُ
عَدَدَ لَمْحِ الْعُيونِ ، لا اِلهَ الّا اللـهُ فِي اللّيلِ اِذا عَسْعَسَ و الصُّبْحِ اِذَا تَنَفَّسَ ، لا الهَ الَا اللـهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِي البَراري وَ الصُّخُورِ ،
لا اِلهَ اِلَّا اللـهُ مِنَ اليومِ الي يَوْمِ يُنْفَخُ في الصُّورِ.
4- زیارت مشاهد مقدسه :
* چون این ایام موسم ویژه حج تمتع است ، اهل معرفت برای زیارت مشاهد مشرفه در این دهه تاکیدات خاصی داشتند که زیارت امام علیه السلام را زیارت « روح کعبه » تلقی می کرده اند لذا شایسته است که در صورت امکان امام زاده های نزدیک نیز زیارت شوند .
* زیارت امام حسین و امام رضا علیهما السلام
* زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
* زیارت اهل قبور
5- صله رحم و دیدار با رفیق سلوکی و عیادت از بیماران
روز هفتم : روز شهادت امام باقر علیه السلام :
* حضرت امام باقر علیه السلام در این روز در سال 114 در مدینه با سم هشام بن عبد الملک ملعون به شهادت رسید . که روز ماتم و حزن شدید به حساب می آید لذا شایسته است که اعمال ایام ویژه شهادت در این روز انجام شود .
محبت به کودک
محبت و احترام درخواست طبیعی کودک است و از راه آن چشمش به دنیای آینده باید روشن گردد و راه زندگی را در دل او زنده می سازد.
برای اعمال محبت مادر باید به قواعد و اصولی آشنا باشد و بر اساس آن رفتار نماید، زیرا همانگونه که اعمال آن شرط اساسی ادامه حیات کودک است، زیاده روی و افراط در آن نیز خطراتی دارد…
نوع محبتی که کودک می طلبد با دیگر افراد فرق دارد. محبتی که به او اعمال می شود باید دو خصوصیت داشته باشد: نخست آنکه بلا شرط باشد یعنی بخاطر زیبایی، رشد، شیرین زبانی و … نباشد.
دوم آنکه سرشار باشد آنچنان که کل وجود او را در خود غرق کند.
خوشبختانه این دو خصوصیت در محبت مادری وجود دارد ، غیر مشروط بودنش تا حدی است که عده ای آن را غیر غریزی و غیر ارادی دانسته اند، و سرشار بودنش بدان حد که سوز و ساز مادر، هدف و و غرض اساسی او را تشکیل می دهد.مادر در برابر فرزند چیزی را نمی شناسد، لذت و عمر احساس نمی کند، محبوب او فرزند اوست و به خاطر اوسن که گاهی خود را به آب و آتش می زند و حتی جانش را به خطر می اندازد.
ابراز محبت مادر به طرق مختلفی انجام می پذیرد.
تربیت فرزند،سید مهدی شمس الدین،قم، قرآن صاعد، 1394، صص85-87